Hollandse Nieuwe

Binnen het hele palet aan vis, schaal- en schelpdieren dat de Nederlandse vissector op de markt brengt, is de Hollandse Nieuwe een van de meest bekende paradepaardjes in binnen- en buitenland.
Jaarlijks kijkt menigeen uit naar de komst van deze haring op de officiële startdatum, zo rond half juni.

Het Nederlands Visbureau organiseert elk jaar deze officiële start van het seizoen en wel met de Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe. Daags erna is de Hollandse Nieuwe van dat betreffende jaar dan weer overal te koop. Op vele plaatsen wordt de komst van de nieuwe haring vervolgens gevierd met haringparty’s en andere evenementen.

Voorafgaand aan de start van het haringseizoen is het Nederlands Visbureau is al actief. Zo wordt jaarlijks promotiemateriaal ontwikkeld ter aankleding van de winkel, kraam of party. Met een gerichte mailing worden ondernemers geïnformeerd over de seizoenstart en de bestelmogelijkheden via de webshop.

Daarnaast onderhoudt het Nederlands Visbureau contacten met tal van media om aandacht te genereren voor de komst van de Hollandse Nieuwe. Vele publicaties verschijnen in de landelijke en plaatselijke pers. De afgelopen jaren organiseerde het Nederlands Visbureau kort voor de startdatum een programma voor journalisten, in Nederland en ook naar Denemarken en Noorwegen.

Na de officiële startdatum ondersteunt het Nederlands Visbureau meerdere landelijke en internationale initiatieven ter promotie van deze haring.

Meer over al deze activiteiten leest u hier:

De veiling

Daags vóór de start van de verkoop van de nieuwe vangst Hollandse Nieuwe organiseert het Nederlands Visbureau ieder jaar de veiling van het eerste vaatje en gaat de opbrengst traditiegetrouw naar een goed doel.

In juni 2017 ging de opbrengst van € 65.000 naar Make a Wish Nederland. Deze organisatie de lang gekoesterde wens in vervulling gaan van een ‘Wish-on-Wheels’. Dat is een speciale bus die is uitgerust met allerlei materialen die zintuigen activeren, zoals een waterbed, lichtjes en muziek. De bus is bedoeld om de wensen van kinderen, met een beleving jonger dan drie jaar en een levensbedreigende ziekte, te vervullen.

Gegarandeerde Traditionele Specialiteit

Sinds 2016 is de Hollandse Nieuwe officieel door de Europese Unie erkend als ‘Gegarandeerde Traditionele Specialiteit’ (GTS). Een product verkrijgt deze erkenning wanneer het een bijzonder traditioneel karakter heeft vanwege de samenstelling of bereidingswijze. Hiermee komt de Hollandse Nieuwe terecht in het rijtje van Serranoham, Mozzarella en Nederlandse Boerenkaas.

GTS logo

De Europese verordening stelt eisen aan de presentatie van het product naar de consument. Voor de consument moet het duidelijk zijn dat het om een Europees beschermd product gaat.

De Hollandse Nieuwe worden jaarlijks, zo vanaf half mei tot juli, gevangen en door Nederlandse bedrijven volgens een uniek Hollands procedé verwerkt tot Hollandse Nieuwe. Vanuit deze hele voorraad kan men het hele verdere jaar genieten. Na 30 september spreken we dan niet meer van Hollandse Nieuwe, maar maatjesharing.

Meer informatie over het gebruik van het GTS logo op de winkelvloer en verpakkingen lees je hier:

Promotiematerialen

De Hollandse Nieuwe is een moment waar heel Nederland reikhalzend naar uitkijkt. Het Nederlands Visbureau verzorgt alle promotieactiviteiten rondom de start van het haringseizoen. Voor ondernemers en andere belangstellenden bieden wij een aantal mogelijkheden om de winkelvloer aan te kleden, een restaurant of een party in de stijl van de Hollandse Nieuwe. In onze webshop kunt u promotiemateriaal zoals posters, vlaggenlijnen, spandoeken en stickers bestellen.

Haring Duitsland

Het Nederlands Visbureau organiseert jaarlijks ook de start van het haringseizoen voor de belangrijkste afzetmarkt Duitsland. Jaarlijks vinden nog meer haringen hun weg naar Duitse consumenten dan naar de Nederlandse haringhappers. Van de 25.000 ton gevangen haring – dit zijn ongeveer 180 miljoen haringen - die jaarlijks wordt verwerkt tot Hollandse Nieuwe, gaan er zo’n 76 miljoen naar Nederland, 90 naar Duitsland en zo’n 14 miljoen naar onze Zuiderburen.

 

De start van de verkoop van de Holländischer Matjes wordt ingeluid met een persevent. Een veiling van een eerste vaatje vindt niet plaats, maar een mooie donatie aan een goed doel wordt in ontvangst genomen door een prominente Duitse ambassadeur van een organisatie. Tientallen journalisten zijn hiervan getuige. Dit jaar werd een vaartocht gemaakt door de stad Hamburg, waarna een Duitse sterrenchef meerdere culinaire toepassingen met de nieuwe haring presenteerde.

Haringfilm
Haringfilm