Activiteiten

Het Nederlands Visbureau promoot vis in de breedste zin van het woord door allerlei promotionele activiteiten het hele jaar door. Activiteiten kunnen gericht zijn op één specifieke vissoort of (Noordzee)vis algemeen. U kunt hierbij denken aan het ontwikkelen van promotiemateriaal, beurzen in binnen- en buitenland, persevents, social media en nog veel meer.

Lopende activiteiten

 

Vis van de maand

(promotiemateriaal)

Sinds een aantal jaar stelt het Nederlands Visbureau in samenwerking met de vissector de ‘Vis van de Maand’-kalender vast. Elke maand wordt een andere soort uitgelicht, rekening houdend met de seizoenen en welke vis(soort) extra promotie (en dus een podium) verdient. Door collectief aandacht aan de uitgekozen vissoorten te geven, wordt gebruikgemaakt van de kracht van herhaling en komt de ‘Vis van de Maand’ herhaaldelijk onder de aandacht bij consumenten.

Wisselend per maand staat een vis in de spotlight. Soms middels een persbijeenkomst of media-uiting, een andere keer door het uitbrengen van een speciale brochure en doorlopend via social media. Ook op de winkelvloer wordt de consument geïnspireerd aan de slag te gaan met de ‘Vis van de Maand‘.

Sinds 2020 verzorgt het Nederlands Visbureau ook het promotiepakket voor op de winkelvloer dat eerder door de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten werd gemaakt, bestaand uit maandelijks wisselende displayposters, narrowcastings en recepten met de ‘Vis van de Maand’ om zo ook de klant in de winkel aan te sporen eens voor een andere vis te kiezen. 

Eind 2020 werd het vernieuwde materiaal voor 2021 ontwikkeld en ter beschikking gesteld. Dit materiaal is hier te bestellen.

Visculinair 

(promotiemateriaal)

Het magazine Visculinair heeft inmiddels ruime bekendheid verkregen en 2020 was alweer de zevende jaargang. Elk kwartaal verschijnt een nieuwe editie met recepten als basis, maar ook weetjes, interviews en achtergrondverhalen. Het magazine heeft tot doel vooral de visdetaillisten te ondersteunen met een geliefd presentje voor de klanten, waarvoor zij graag naar de winkel of kraam teruggaat. Consumenten die rechtstreeks een abonnement willen afsluiten bij het Visbureau, worden steevast verwezen naar de vishandel.

Uitdaging is wel de visdetaillist te bewegen om het magazine per keer of als abonnement aan te schaffen voor slechts € 25,- per honderd stuks. Voor alle culinaire items zijn regelmatig nieuwe recepten geproduceerd. Deze worden voor onze eigen middelen ingezet.

Voor ondernemers die benieuwd zijn naar wat het Visculinair magazine voor hun visspeciaalzaak kan doen: bestel het blad eenmalig of neem een flexibel abonnement

 

Hollandse Nieuwe Stijl met Miljuschka en Hugo Kennis 

(promotiemateriaal)

Voor de campagne Hollandse Nieuwe Stijl, ‘Haring zoals je ’m nog nooit geproefd hebt’, hebben wij culinair expert, foodie en haringliefhebster Miljuschka gevraagd zeven verschillende Hollandse Nieuwe Stijl-recepten te bedenken. Ze zijn allemaal eenvoudig te maken en onweerstaanbaar lekker. Vier van haar favoriete haringrecepten zijn gebundeld in de gratis receptenfolder ‘Hollandse Nieuwe Stijl met Miljuschka’.

Ook Hugo Kennis, tv-kok en winnaar Expeditie Robinson 2020, ging aan de slag met ‘Haring zoals je ’m nog nooit geproefd hebt’. Hij maakte tijdens drie uitzendingen van het entertainmentprogramma 5 Uur Live drie heerlijke Hollandse Nieuwe Stijl gerechten.

De folder met Hollandse Nieuwe Stijl met Miljuschka recepten is hier gratis te bestellen.

 

Noordzeevis uit... 

(activiteit)

In lijn met de bestaande trend, waarin waardering groeit voor lokale producten van het land, zoals groenten, fruit en zuivel, wordt de vis uit onze eigen Noordzee niet altijd naar waarde geschat. Sinds enkele jaren zet het Nederlands Visbureau in op meer promotie voor vis uit de Noordzee. Veel consumenten zijn onbekend met de herkomst van vis. Reden waarom hierover, samen met ondernemers in het land, waar mogelijk, wordt gecommuniceerd. Naast het verhaal achter de vis, wordt gebruikgemaakt van het woordmerk Noordzeevis. Steeds meer (promotie)materialen worden voorzien van deze herkenbare afbeelding. Ook in het buitenland wordt dit woordmerk gehanteerd.

Meer informatie over de Noordzeevis-activiteiten van Noordzeevis leest u hier.

 

zorg een beetje voor elkaar 

(activiteit)

Een van de indringende verzoeken van onze staatsman afgelopen jaar was: ‘Zorg een beetje voor elkaar!‘ In deze bijna surrealistische tijd heeft het Nederlands Visbureau de sector extra willen ondersteunen. Bij alle sombere ontwikkelingen is één ding van belang: blijf gezond! Eenieder kent het gezegde ‘vis is gezond’ dat ons allemaal een steuntje in de rug moet geven.

Wie voor zichzelf een gezond visje kocht bij de visdetaillist, werd aangemoedigd invulling te geven aan de oproep van Mark Rutte en ook een visje mee te nemen voor de buurman, voor oma of een ander in zijn omgeving. Voor de visdetaillist is een promotiepakket beschikbaar gesteld, bestaande uit een poster en bijbehorende stickers voor op de eigen tasjes of verpakking. Hiermee zijn twee doelen beoogd: de visdetaillist is hiermee gebaat en de ontvanger blij verrast!

Deze poster is hier gratis te bestellen.

 

de kleine smaakmaker

(campagne)

De Hollandse garnaal is lekker, lokaal én verantwoord. Een echte smaakmaker uit de Noordzee. ‘Onze’ Hollandse garnaal heeft een uitgesproken maar subtiele zilte smaak en malse, stevige structuur. Met deze eigenschappen steekt hij met kop en schouders boven zijn soortgenoten uit. Waar een klein schaaldiertje groot in kan zijn. En omdat ‘ie zo krachtig is, heb je aan een kleine hoeveelheid genoeg. Ook met een handje van deze Hollandse held kun je eindeloos variëren en voeg je een ware smaakexplosie toe aan je gerecht.

Ter promotie van de Kleine Smaakmaker is een driejarige campagne gestart in Nederland, België en Duitsland. Het Nederlandse deel van deze campagne is reeds afgerond en in Duitsland en België is de laatste fase aangebroken. Vanaf half december zullen er in verschillende kranten en tijdschriften advertenties verschijnen voor onze Hollandse Held.

Lees op deze pagina alles over ‘de kleine smaakmaker’ campagne. 

 

JAARLIJKS TERUGKERENDE ACTIVITEITEN

Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Daags vóór de start van de verkoop van de nieuwe vangst Hollandse Nieuwe organiseert het Nederlands Visbureau ieder jaar de veiling van het eerste vaatje en gaat de opbrengst traditiegetrouw naar een goed doel.

Dit jaar is op dinsdag 11 juni op de Visafslag van Scheveningen het eerste vaatje Hollandse Nieuwe geveild voor 95.500 euro. De opbrengst van de veiling van het eerste haringvaatje, bij elkaar gebracht door tientallen bieders, is dit jaar geschonken aan Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Door het uitbrengen van het laatste bod is Makro de trotse eigenaar van het eerste vaatje met de vangst van 2019. Vanaf woensdag 12 juni, is de Hollandse Nieuwe weer in het land verkrijgbaar.

Lees meer over deze campagne

 

SEAFOOD EXPO GLOBAL

(event/beurs)

Nederlandse bedrijven namen sinds lange tijd jaarlijks deel aan de Seafood Expo Global in Brussel: dé ontmoetingsplaats voor professionals in vis, schaal- en schelpdieren. 

’s Werelds grootste visvakbeurs kende geen groeimogelijkheden meer in Brussel en dit gold evenzeer voor het daar aanwezige Holland Paviljoen. Daarom heeft de Amerikaanse beursorganisatie besloten om de Seafood Expo Global (SEG) te verhuizen van Brussel naar Barcelona!

In beursgebouw Fira Barcelona start de wereldvisbeurs een nieuw tijdperk. Het Nederlands Visbureau heeft op basis van anciënniteit een prominente voorkeurspositie weten te opteren, waar het mogelijk is een groot landenpaviljoen neer te zetten. Op deze driedaagse grootste visvakbeurs van de wereld kunt u een plaats innemen binnen het Holland Paviljoen, dat het Nederlands Visbureau faciliteert.

SEG 2021 BARCELONA: 7 - 9 SEPTEMBER 2021

 

Grüne Woche

(event/beurs)

Duitsland is een belangrijk afzetgebied voor vis. Reden voor het Nederlands Visbureau om aanwezig te zijn op consumentenbeurs de Grüne Woche. Deze jaarlijks terugkerende beurs in Berlijn is hét trefpunt voor de Duitse en internationale agrarische sector en vond dit jaar plaats van 17 tot en met 26 januari. Wij blikken terug op een geslaagde beurs.

In de Holland hal van de drukbezochte Grüne Woche zijn alle primaire sectoren vertegenwoordigd: zuivel, groente en fruit en vlees. Met een stand van het Nederlands Visbureau kreeg ook de vissector een podium. De stand van het Visbureau bood dit jaar een informatieve foto-expositie over de sector die permanent actief is om een verantwoord product aan te kunnen bieden. Visvakdocenten demonstreerden het fileren van vis, waarbij vooral de gefileerde ‘Matjes’ zorgden voor veel gretige proevers. Ook bestond de gelegenheid om een visreisje te beleven op een viskotter middels een Virtual Reality bril. Deze brillen met mooie filmpjes werden beschikbaar gesteld door belangenorganisatie EMK.

De officiële opening van de beurs werd traditioneel verricht door de Duitse landbouwminister, Julia Klöckner. Zij bezocht als eerste de Holland hal, omdat Nederland het oudste partnerland is. Ze presenteerde zich samen met haar Nederlandse collega, minister Carola Schouten, waar de pers in groten getale samenkwam. Beide ministers werden geflankeerd door Frau Antje en haringmeisje Annemiek. De aanwezigheid van het haringmeisje zorgt ervoor dat Nederland niet alleen als 'Nederland kaasland' wordt gepresenteerd, maar zeker ook als 'Nederland visland' wordt neergezet. 

Fish International 2020 - bremen

(event/beurs)

Fish International is een tweejaarlijkse beurs, gehouden in Bremen. In navolging van 2018 biedt het Nederlands Visbureau de Nederlandse visbedrijven gelegenheid tot collectieve deelname aan Fish International Bremen (9-11 februari 2020) binnen een Holland Paviljoen. Deze coördinatie van de tweejaarlijkse beurs heeft het Visbureau na een aantal pauzejaren sinds 2018 opnieuw opgepakt. 

 

 

 

 

AFGErond in 2020

Met onze #Receptafette zetten we vijf budget visgerechten op het menu 

(campagne)

Het Nederlands Visbureau daagde een select groepje van vijf gerenommeerde foodies uit middels een Receptafette een visrecept te maken voor vier personen met een budget van € 15,- waarbij verse vis het hoofdingrediënt is. Vijf weken lang, iedere woensdag, publiceerden wij op onze social mediakanalen en website een budget visrecept van een van de foodies. De foodie daagt vervolgens een andere foodie uit om de challenge ook aan te gaan.

Nederlanders eten overall te weinig vis, groente en fruit. Dit veroorzaakt onder meer gezondheidsproblemen. De door het Voedingscentrum aanbevolen consumptie van ten minste een keer per week vis wordt niet gehaald. Er is een groep Nederlanders die heel weinig en/of helemaal geen vis, schaal- of schelpdieren eet.

Vooral de jongere generatie – en daarmee zijn zij ook bepalend voor de opvoeding van de jeugd met vis als vast onderdeel van de voeding – blijft meer en meer achter. Veel mensen eten geen vis, omdat ze er niet mee zijn opgegroeid en daardoor geen kennis hebben van visbereiding. Dit betekent dat als zij minder bekend zijn met het eten van vis vanuit hun jeugd, ze het daarom ook niet bereiden voor zichzelf en/of voor hun kinderen. Hiermee wordt er iedere generatie weer een ongewenst eetpatroon doorgegeven welke van negatieve invloed zal zijn op de visafzet in de toekomst. Daarnaast heerst de perceptie dat vis duur is.

Bekijk alle recepten van de Receptafette hier.

dutch food week 

(event)

De week van 10-17 oktober was bestempeld als de Dutch Food Week. Al is het een internationale benaming, de week stond in het teken van de verbinding tussen producent en consument van het voedsel in Nederland. Boeren, tuinders en vissers deelden in deze week hun enthousiasme, kennis en kunde met de mensen in het land. Donderdag 15 oktober was verkozen tot de dag van de zeevruchten, ofwel ‘De dag van vis, schaal- en schelpdieren’.

Live evenementen, die in de planning stonden, zijn noodgedwongen gecanceld, maar in allerijl is de week omgebogen tot een digitaal event. Het Nederlands Visbureau bood een aantal leuke en interessante inkijkjes in verschillende deelsectoren via verschillende social media en websites. Zo hebben we het verhaal van de paling, de mosselen, garnalen en natuurlijk van de platvisvisserij op de Noordzee laten zien en horen. Ook vanuit de visserijschool is de consument meegenomen in de wereld van vis.

Lees hier een verslag van Dutch Food Week 2020. 

(gour)met elkaar

(campagne)

In navolging op de eerdere campagne ‘Voor wie neem jij een visje mee?’, startte het Nederlands Visbureau een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende brochure om gehoor te geven aan de oproep van het kabinet om deze zomervakantie, vanwege de coronacrisis, vooral met elkaar in eigen land door te brengen. Veel mensen eten, meer dan voorheen, bewust gezond, om een goede weerstand te hebben. De consument werd gestimuleerd om ‘lekker thuis, lekker gezond en lekker lokaal’ te eten. De gourmet-special, vol tips en inspiratie met visrecepten, was gratis verkrijgbaar bij visspecialisten.

Voor deze campagne werd een inspiratiepagina ingericht, deze kunt u hier bekijken

Het (GOUR)met elkaar promotiemateriaal bestelt u hier

hollandse nieuwe stijl

(campagne)

Het ‘haring happen’ is een van de bekendste Nederlandse eettradities. Toch wijst consumentenonderzoek uit dat dit voornamelijk onder de vijftigplussers erg populair is. De zogeheten millennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000) associëren het eten van Hollandse Nieuwe met een oubollige traditie. Om deze doelgroep te laten zien dat haring niet alleen zilt en puur ‘uit het vuistje’ gegeten hoeft te worden, is het Nederlands Visbureau een drie jaar durende campagne gestart: Hollandse Nieuwe Stijl, haring zoals je ‘m nog nooit geproefd hebt. 

Hollandse Nieuwe Stijl ontstaat door jonge haring met diverse ingrediënten te combineren. Hierdoor ontstaan verrassende nieuwe gerechten die helemaal in het straatje van de Instagramgeneratie passen. Van een heerlijke taco of panini tot een spannende poké bowl of een knalrode salty shooter. Allemaal eenvoudig om te maken, onweerstaanbaar om te eten en supergaaf om te delen.

Voor deze campagne zijn moderne recepten ontwikkeld in samenwerking met chef-koks, tastings georganiseerd door het hele land en is aansprekend promotiemateriaal ontwikkeld.

Lees hier alles over de campagne.


Oudere Activiteiten

Heb je interesse in oudere campagnes, projecten en events? Kijk dan in ons archief.

Naar het archief