Activiteiten

Het Nederlands Visbureau promoot vis in de breedste zin van het woord door allerlei promotionele activiteiten het hele jaar door. Activiteiten kunnen gericht zijn op één vissoort specifiek of (Noordzee)vis algemeen. U kunt hierbij denken aan het ontwikkelen van promotiemateriaal, (internationale) beurzen, persevents, social media en nog veel meer.

Lopende activiteiten

Onderstaand een opsomming van de doorlopende en kortlopende campagnes en events waar wij ons op het moment mee bezighouden.

Augustus

In de maand augustus zijn we aan de achterkant druk bezig met de voorbereidingen voor een tweetal langlopende campagnes gericht op de Hollandse Nieuwe (voor milennials) en de Hollandse garnaal. Houd onze kanalen in de gaten voor updates hierover. Aan ons eigen Visculinair Magazine wordt ook weer hard gewerkt. Het belooft een feestelijke septembereditie te worden, omdat we het 5-jarig jubileum vieren. In aanloop naar september zijn we in samenwerking met onderzoeksbureau GFK bezig om de presentatie van de consumptiecijfers op de 27e tot in de puntjes georganiseerd te krijgen.

Meer over onze activiteiten leest u in onze periodieke nieuwsbrief. Nog niet geabonneerd? Dit kan onderaan deze pagina.


'Vis' van de Maand : mosselen

Deze zilte schelpdieren lijken een vreemde eend in de bijt tussen alle andere 'echte' vissen op de Vis van de Maand-kalender.  Toch menen wij, en een afvaardiging van sectorgenoten die hier over beslissen, dat de mossel deze plek verdient. Het is namelijk een geliefd en belangrijk product in de viswinkel en de horeca. Er wordt nog wel eens beweerd dat het mosselseizoen plaatsvindt wanneer de 'r' in de maand zit, dit is echter niet waar. Het seizoen begint half juli en loopt tot half april. Ook buiten het seizoen zijn ze in de diepvries volop verkrijgbaar.

Mossel VisvdMaand

 

De Vis van de Maand campagne houdt in:

  • Informatieve en entertaining content op de social media kanalen van het Nederlands Visbureau
  • Een prominente plek voor de vissoort op de websites Visrecepten.nl en Visbureau.nl
  • Beschikbaar stellen van beeldmateriaal van de vis in de beeldbank
  • Beschikbaar stellen van een factsheet over de betreffende soort
  • Extra aandacht voor recepten met de vissoort op eigen en externe kanalen

Afgesloten activiteiten

Benieuwd welke activiteiten we in het recente verleden hebben afgerond ter promotie van vis? Onderstaand tref je een korte opsomming van de projecten en events.

2018/ juli: Dag van de Nederlandse Visserij Stellendam

(event)

Op uitnodiging van het Nederlands Visbureau waren op zaterdag 7 juli alle schakels uit de visketen, stakeholders, toeleveranciers, overheden én minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aanwezig in de Visafslag van Stellendam. Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau, tevens dagvoorzitter opende de bijeenkomst, waarbij het thema ‘Samen tegen voedselverspilling’ de rode draad van het programma vormde en voldoende ‘voer voortbracht voor nadere beschouwing’.

Lees het hele verslag

2018/ april: Seafood Expo Global Brussel

(event/beurs)

Nederlandse bedrijven nemen sinds lange tijd jaarlijks deel aan de Seafood Expo Global in Brussel: dé ontmoetingsplaats voor professionals in vis, schaal- en schelpdieren. Op deze driedaagse grootste visvakbeurs van de wereld kunt u een plaats innemen binnen het Holland Paviljoen, dat het Nederlands Visbureau faciliteert.

Lees meer over de SEG 2018

2018/maart: Holland ontvangst op NoRth Atlantic Seafood Forum

(event)

Van 6 - 8 maart 2018 vindt de 13e editie plaats van het North Atlantic Seafood Forum in Bergen, Noorwegen. Tijdens deze grootste vis gerelateerde business conferentie ter wereld worden de laatste ontwikkelingen en inzichten rondom de toekomst van de branche toegelicht.

Deze editie is Nederland uitgenodigd om als gastheer op te treden en een deel van het inhoudelijke programma voor haar rekening te nemen. Relevante onderwerpen zoals de pulsvisserij, duurzaamheid en de Brexit komen hier uitgebreid aan bod.

Het Nederlands Visbureau is gevraagd de Holland ontvangst op woensdag 7 maart te organiseren. Diverse hapjes en drankjes van Nederlandse bodem worden geserveerd onder het thema ‘Fish from Holland’.

 

 

2018/ februari: Fish International in Bremen 25-27 februari 2018

(event/beurs)

Van 25 februari t/m 27 februari vond in het Duitse Bremen de tweejaarlijkse vishandelsbeurs Fish Bremen plaats. Het Nederlands Visbureau was gevraagd om, net als op de SEG Brussel, deelname te faciliteren door middel van een Holland Paviljoen. 

Na een aantal lastige jaren trekt de beurs weer flink aan. De beurs werd dan ook flink bezocht en niet alleen door Duitse vishandelaren, maar meer en meer ook bezoekers uit omliggende landen. De aanwezige standhouders onder de paraplu van het Holland Paviljoen: Neerlandia, Krijn Verwijs, Kingfish Zeeland, Ocean Fish en Haasnoot Vis Group keken met tevredenheid terug op hun beursdeelname. Ook Nederlandse vishandelaren die deze editie als
bezoeker de beurs bezochten toonden zich geïnteresseerd om bij de volgende beurs in 2020 met een stand aanwezig te zijn.

 

2017/ juni: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe werd op dinsdag 13 juni tijdens de traditionele veiling voor € 65.000,- verkocht. Heeren van de Vis uit Veenendaal bracht het laatste bod uit en wist daarmee het vaatje te bemachtigen. Samen met tientallen andere bieders werd het mooie totaalbedrag bijeengebracht voor het goede doel. Make-A-Wish Nederland. De veiling, die ieder jaar door het Nederlands Visbureau wordt georganiseerd, is de aftrap van het (nieuwe) haringseizoen die tot september loopt. De eerste officiële verkoopdag voor Holland's beste maatje is op 14 juni. 

Lees meer over deze campagne

2017/mei: Dag van de Nederlandse visserij

(event)

Voor de tweede keer organiseerde het Nederlands Visbureau voor de vissector dit jaar de Dag van de Nederlandse Visserij. In 2015 vond een geslaagde bijeenkomst plaats op de ochtend van Vlaggetjesdag te Stellendam. Dit maal was Urk op zaterdag 27 mei het toneel voor dit evenement dat in aansluiting met de Visserijdagen Urk plaatsvond. Een programma met gastspreker, een aansluitende lunch en deelname aan de onontbeerlijke vlootschouw bracht velen samen vanuit visserijbedrijven, handelsbedrijven, besturen en commissies vanuit de vissector evenals stakeholders op een veelal ongedwongen wijze.

2017/april: Seafood Expo Brussel (SEG)

(event)

Nederland was afgelopen april goed vertegenwoordigd op de Seafood Expo, dé vis vakbeurs in Brussel. In een dubbel Holland Paviljoen, dat door het Nederlands Visbureau werd georganiseerd, stonden dit jaar maar liefst 18 bedrijven. Op overige plekken op de beurs stonden nog eens 60 Nederlandse bedrijven.

De datum voor de SEG 2018 is inmiddels bekend, De inschrijftermijn is inmiddels verstreken

2017/januari: Vis op de Grüne Woche

(event)

Het Nederlands Visbureau is tien dagen lang actief om vis uit Holland onder de aandacht te brengen van de zo’n half miljoen bezoekers, die de jaarlijkse Grüne Woche in Berlijn trekt. Deze internationale beurs, van oorsprong een echte landbouwbeurs, richt zich sinds jaar en dag op versproducten als groente en fruit, vlees en zuivel en ook bloemen uit Nederland. Vis uit onze eigen Noordzee heeft in het zogenoemde Holland Paviljoen een wezenlijke plaats veroverd.

2017/februari: Seafood Boil, persmiddag langoustines

In aanloop naar de maand van de langoustine vond in februari een persevent plaats ter promotie van deze heerlijke kreeftachtige.Op de website Visrecepten.nl en Visbureau.nl is in de loop van de maand hiervan een verslag te lezen alsmede het recept voor de Seafood Boil diner die we organiseerden. Op social media is van het event een ‘aftermovie’ te zien om zo consumenten en pers te enthousiasmeren zelf ook een zomers eetfestijn met langoustines in de hoofdrol te houden.

Bekijk het recept voor de Seafood Boil

2017/ februari Persmiddag makreel & in store promotie materiaal

Op 25 januari 2017 vond er in aanloop naar de makreelmaand in februari. In de kookstudio Keizer culinair was daarvoor zowel de (culinaire) pers, foodbloggers als enkele andere belanghebbende uitgenodigd. Gerard van Balsfoort, president van de Pelgic Freezer Association, gaf een update over de positieve makreelstand in de Noordzee en de duurzame visserij op deze soort. Dat makreel erg gezond is vertelde dietiste Lenny Versteegden.  Makreel is namelijk een vette vissoort die rijk is aan Omega-3, wat onder ander erg goed is voor het hart en de bloedvaten. Tot slot gaf SVO vakdocent Nico Waasdorp een korte workshop over het warm en koud roken van makreel. Natuurlijk volgde hierop ook een tasting van de verschillende bereidingen.

Aanvullend is  er voor de kleine en grote retailers makreelpromotiemateriaal ontwikkeld. Tijdens de makreelmaand waren de makreelverpakkingen voorzien van een zogenaamde on-pack sticker met recepten en informatie over makreel. Voor de visdetaillisten werd een A5 special geproduceerd met moderne recepten en informatie over de duurzame vangst en gezondheidsaspecten.


Oudere Activiteiten

Heb je interesse in oudere campagnes, projecten en events? Kijk dan in ons archief.

Naar het archief