Activiteiten

Het Nederlands Visbureau promoot vis in de breedste zin van het woord door allerlei promotionele activiteiten het hele jaar door. Activiteiten kunnen gericht zijn op één specifieke vissoort of (Noordzee)vis algemeen. U kunt hierbij denken aan het ontwikkelen van promotiemateriaal, beurzen in binnen- en buitenland, persevents, social media en nog veel meer.

Lopende activiteiten

 

HOLLAND PAVILJOEN OP SEAFOOD EXPO GLOBAL BARCELONA
25-27 APRIL 2023

(event/beurs)

 
Het Nederlands Visbureau organiseert elk jaar op 's werelds grootste visvakbeurs Seafood Expo Global (SEG) een Holland Paviljoen. Het Holland Paviljoen biedt Nederlandse importeurs en exporteurs van vis- en visproducten de mogelijkheid te participeren in een opvallende, in het oog springende presentatie onder Nederlandse vlag. De Nederlandse vissector is op deze wijze als collectief duidelijk herkenbaar ten opzichte van andere, concurrerende landen.
 

In beursgebouw Fira Barcelona startte de wereldvisbeurs afgelopen voorjaar een nieuw tijdperk. Het Nederlands Visbureau heeft op basis van anciënniteit een prominente voorkeurspositie weten te verkrijgen, waar een groot landenpaviljoen is neergezet. In de hal (3) waar bezoekers van twee zijden het beurscomplex binnenkomen of vanaf de loopbrug een goed overzicht hebben, zorgden een aantal blokken voor een in het oog springend Holland Paviljoen. Deze mooie locatie maakt het voor Nederlandse importeurs en exporteurs mogelijk op een opvallende wijze op de SEG aanwezig te zijn.

 
 

Vis van de maand

(promotiemateriaal)

Sinds een aantal jaar stelt het Nederlands Visbureau in samenwerking met de vissector de ‘Vis van de Maand’-kalender vast. Elke maand wordt een andere soort uitgelicht, rekening houdend met de seizoenen en welke vis(soort) extra promotie (en dus een podium) verdient. Door collectief aandacht aan de uitgekozen vissoorten te geven, wordt gebruikgemaakt van de kracht van herhaling en komt de ‘Vis van de Maand herhaaldelijk onder de aandacht bij consumenten.

Wisselend per maand staat een vis in de spotlight. Soms middels een persbijeenkomst of media-uiting, een andere keer door het uitbrengen van een speciale brochure en doorlopend via social media. Ook op de winkelvloer wordt de consument geïnspireerd aan de slag te gaan met de ‘Vis van de Maand‘.

Sinds 2020 verzorgt het Nederlands Visbureau ook het promotiepakket voor op de winkelvloer dat eerder door de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten werd gemaakt, bestaand uit maandelijks wisselende narrowcastings, social media visuals en recepten met de ‘Vis van de Maand’ die eenvoudig te downloaden zijn om zo ook de klant in de winkel aan te sporen eens voor een andere vis te kiezen. 

Het vernieuwde materiaal voor 2023 is in samenspraak met de vissector ontwikkeld en kunt u nu downloaden

Visculinair 

(promotiemateriaal)

Het magazine Visculinair heeft inmiddels ruime bekendheid verkregen en viert dit jaar zijn 10-jarige jubileum. Elk kwartaal verschijnt een nieuwe editie met recepten als basis, maar ook weetjes, interviews en achtergrondverhalen. Het magazine heeft tot doel vooral de visdetaillisten te ondersteunen met een geliefd presentje voor de klanten, waarvoor zij graag naar de winkel of kraam terugkomen. Consumenten die rechtstreeks een abonnement willen afsluiten bij het Visbureau, worden steevast verwezen naar de vishandel.

Uitdaging is wel de visdetaillist te bewegen om het magazine per keer of als abonnement aan te schaffen voor slechts € 30,- per honderd stuks. Voor alle culinaire items zijn regelmatig nieuwe recepten geproduceerd. Deze worden voor onze eigen middelen ingezet.

Voor ondernemers die benieuwd zijn naar wat het Visculinair magazine voor hun visspeciaalzaak kan doen: bestel het blad eenmalig of neem een flexibel abonnement

 

zorg een beetje voor elkaar 

(activiteit)

Een van de indringende verzoeken van onze staatsman afgelopen jaar was: ‘Zorg een beetje voor elkaar!‘ In deze bijna surrealistische tijd heeft het Nederlands Visbureau de sector extra willen ondersteunen. Bij alle sombere ontwikkelingen is één ding van belang: blijf gezond! Eenieder kent het gezegde ‘vis is gezond’ dat ons allemaal een steuntje in de rug moet geven.

Wie voor zichzelf een gezond visje kocht bij de visdetaillist, werd aangemoedigd invulling te geven aan de oproep van Mark Rutte en ook een visje mee te nemen voor de buurman, voor oma of een ander in zijn omgeving. Voor de visdetaillist is een promotiepakket beschikbaar gesteld, bestaande uit een poster en bijbehorende stickers voor op de eigen tasjes of verpakking. Hiermee zijn twee doelen beoogd: de visdetaillist is hiermee gebaat en de ontvanger blij verrast!

Deze poster is hier gratis te bestellen.

 

taste the ocean

(campagne)

De Europese Commissie heeft 'Taste the Ocean' gelanceerd, een sociale mediacampagne waarin topchefs de consumptie van duurzaam gevangen of geproduceerde vis, schaal- en schelpdieren promoten. De komende maanden zullen topchefs uit negen EU-landen hun recepten met verschillende soorten heerlijke vis of schaaldieren uit de visserij en de aquacultuur delen. Later dit jaar zullen nog meer landen zich hierbij aansluiten. De focus is nu gericht op Nederland. Voor Nederland werkt tweesterren chef Stefan van Sprang, van restaurant ‘Aan de Poel‘ in Amstelveen, mee aan deze campagne. En natuurlijk werkt de EU deze week samen met het Nederlands Visbureau. 

 

Lees meer over deze campagne

 

 

JAARLIJKS TERUGKERENDE ACTIVITEITEN

Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Daags vóór de start van de verkoop van de nieuwe vangst Hollandse Nieuwe organiseert het Nederlands Visbureau jaarlijks de veiling van het eerste vaatje en gaat de opbrengst traditiegetrouw naar een goed doel.

Dinsdag 14 juni 2022 werd op de visafslag van Scheveningen het eerste vaatje Hollandse Nieuwe geveild voor een recordbedrag van € 113.500. De opbrengst van de veiling van het eerste haringvaatje, bij elkaar gebracht door tientallen bieders, is dit jaar geschonken aan Stichting Ambulance Wens. Door het uitbrengen van het laatste bod is de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) de trotse eigenaar van het eerste vaatje met de vangst van 2022. Deze traditionele veiling heeft gedurende twee jaren corona moeten wachten op hervatten. Des te meer is deze mooie cheque voor Ambulance Wens een kwestie van ‘driemaal is scheepsrecht’. Vanaf morgen, woensdag 15 juni, is de Hollandse Nieuwe weer in het land verkrijgbaar.

Lees meer over dit event

 

Grüne Woche

(event/beurs)

Duitsland is een belangrijk afzetgebied voor vis. Reden voor het Nederlands Visbureau om aanwezig te zijn op consumentenbeurs de Grüne Woche. Deze jaarlijks terugkerende beurs in Berlijn is hét trefpunt voor de Duitse en internationale agrarische sector. Wij blikken terug op een geslaagde beurs.

In de Holland hal van de drukbezochte Grüne Woche zijn alle primaire sectoren vertegenwoordigd: zuivel, groente en fruit en vlees. Met een stand van het Nederlands Visbureau kreeg ook de vissector een podium. De stand van het Visbureau bood dit jaar een informatieve foto-expositie over de sector die permanent actief is om een verantwoord product aan te kunnen bieden. Visvakdocenten demonstreerden het fileren van vis, waarbij vooral de gefileerde ‘Matjes’ zorgden voor veel gretige proevers. Ook bestond de gelegenheid om een visreisje te beleven op een viskotter middels een Virtual Reality bril. Deze brillen met mooie filmpjes werden beschikbaar gesteld door belangenorganisatie EMK.

De officiële opening van de beurs werd traditioneel verricht door de Duitse landbouwminister, Julia Klöckner. Zij bezocht als eerste de Holland hal, omdat Nederland het oudste partnerland is. Ze presenteerde zich samen met haar Nederlandse collega, minister Carola Schouten, waar de pers in groten getale samenkwam. Beide ministers werden geflankeerd door Frau Antje en haringmeisje Annemiek. De aanwezigheid van het haringmeisje zorgt ervoor dat Nederland niet alleen als 'Nederland kaasland' wordt gepresenteerd, maar zeker ook als 'Nederland visland' wordt neergezet. 

Fish International - bremen

(event/beurs)

In Bremen wordt komend jaar de B2B-visbeurs ‘Fish International’ georganiseerd. Terwijl dit jaar een alternatieve virtuele netwerkbijeenkomst werd gehouden vanwege corona, wordt uitgegaan van de mogelijkheid om in het jaar 2022 weer een live vakbeurs te bezoeken. Deze driedaagse beurs is gepland van 13-15 februari 2022, waar zakendoen met vooral Noord-Europese businesspartners voorop staat. Bij voldoende belangstelling organiseert het Nederlands Visbureau graag voor de Nederlandse ondernemers de deelname binnen een zogenoemd Holland Paviljoen. Wilt u deelnemen aan Fish Bremen in 2022? Inschrijving is mogelijk voor 29 juni a.s.

 

 

AFGErond

Makreel vetgoed

(campagne)

In deze campagne van het Nederlands Visbureau wordt de veelzijdigheid van makreel gepromoot. De gestoomde, warm gerookte makreel is in Nederland bij een breed publiek een gewaardeerde lekkernij en kent ook over de grenzen bekendheid. Het overgrote deel van de makreelvangst van de Nederlandse rederijen wordt geëxporteerd naar landen buiten de Europese Unie, Amerika, Egypte, West-Afrika, de landen van voormalig Sovjet Unie en Japan.

Met dit project beogen we de afzetmarkt ‘dichter bij huis’ aan te boren en de afzet in eigen land (en vervolgens mogelijk in Polen) verder te laten (door)groeien. 

Waarom makreel? Makreel is...
GEZOND: Hoog gehalte omega 3
LEKKER: Smaakt goed in een salade, pasta, ovengerecht of gegrild
BETAALBAAR: Voor slechts enkel euro's heb je een makreel
DUURZAAM: scoort goed als het gaat om CO2-reductie

De campagne richt zich op een brede doelgroep, die makreel nog moeten ontdekken of de variëteit in bereiding nog niet kennen. Door makreel te verwerken in aansprekende gerechten maakt het Nederlands Visbureau de vissoort voor een grotere groep toegankelijk.

Lees meer over deze campagne

 

#Receptafette

(activiteit)

Het Nederlands Visbureau daagde een select groepje van vijf gerenommeerde foodies uit middels een Receptafette een visrecept te maken voor vier personen met een budget van € 15,- waarbij verse vis het hoofdingrediënt is. Vijf weken lang, iedere woensdag, publiceerden wij op onze social mediakanalen en website een budget visrecept van een van de foodies. De foodie daagt vervolgens een andere foodie uit om de challenge ook aan te gaan.

Nederlanders eten overall te weinig vis, groente en fruit. Dit veroorzaakt onder meer gezondheidsproblemen. De door het Voedingscentrum aanbevolen consumptie van ten minste een keer per week vis wordt niet gehaald. Er is een groep Nederlanders die heel weinig en/of helemaal geen vis, schaal- of schelpdieren eet.

Vooral de jongere generatie – en daarmee zijn zij ook bepalend voor de opvoeding van de jeugd met vis als vast onderdeel van de voeding – blijft meer en meer achter. Veel mensen eten geen vis, omdat ze er niet mee zijn opgegroeid en daardoor geen kennis hebben van visbereiding. Dit betekent dat als zij minder bekend zijn met het eten van vis vanuit hun jeugd, ze het daarom ook niet bereiden voor zichzelf en/of voor hun kinderen. Hiermee wordt er iedere generatie weer een ongewenst eetpatroon doorgegeven welke van negatieve invloed zal zijn op de visafzet in de toekomst. Daarnaast heerst de perceptie dat vis duur is.

Bekijk alle recepten van de Receptafette hier.

dutch food week 

(event)

De week van 10-17 oktober was bestempeld als de Dutch Food Week. Al is het een internationale benaming, de week stond in het teken van de verbinding tussen producent en consument van het voedsel in Nederland. Boeren, tuinders en vissers deelden in deze week hun enthousiasme, kennis en kunde met de mensen in het land. Donderdag 15 oktober was verkozen tot de dag van de zeevruchten, ofwel ‘De dag van vis, schaal- en schelpdieren’.

Live evenementen, die in de planning stonden, zijn noodgedwongen gecanceld, maar in allerijl is de week omgebogen tot een digitaal event. Het Nederlands Visbureau bood een aantal leuke en interessante inkijkjes in verschillende deelsectoren via verschillende social media en websites. Zo hebben we het verhaal van de paling, de mosselen, garnalen en natuurlijk van de platvisvisserij op de Noordzee laten zien en horen. Ook vanuit de visserijschool is de consument meegenomen in de wereld van vis.

Lees hier een verslag van Dutch Food Week 2020. 

(gour)met elkaar

(campagne)

In navolging op de eerdere campagne ‘Voor wie neem jij een visje mee?’, startte het Nederlands Visbureau een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende brochure om gehoor te geven aan de oproep van het kabinet om deze zomervakantie, vanwege de coronacrisis, vooral met elkaar in eigen land door te brengen. Veel mensen eten, meer dan voorheen, bewust gezond, om een goede weerstand te hebben. De consument werd gestimuleerd om ‘lekker thuis, lekker gezond en lekker lokaal’ te eten. De gourmet-special, vol tips en inspiratie met visrecepten, was gratis verkrijgbaar bij visspecialisten.

Voor deze campagne werd een inspiratiepagina ingericht, deze kunt u hier bekijken

Het (GOUR)met elkaar promotiemateriaal bestelt u hier

Noordzeevis uit... 

(activiteit)

In lijn met de bestaande trend, waarin waardering groeit voor lokale producten van het land, zoals groenten, fruit en zuivel, wordt de vis uit onze eigen Noordzee niet altijd naar waarde geschat. Sinds enkele jaren zet het Nederlands Visbureau in op meer promotie voor vis uit de Noordzee. Veel consumenten zijn onbekend met de herkomst van vis. Reden waarom hierover, samen met ondernemers in het land, waar mogelijk, wordt gecommuniceerd. Naast het verhaal achter de vis, wordt gebruikgemaakt van het woordmerk Noordzeevis. Steeds meer (promotie)materialen worden voorzien van deze herkenbare afbeelding. Ook in het buitenland wordt dit woordmerk gehanteerd.

Meer informatie over de Noordzeevis-activiteiten van Noordzeevis leest u hier.

 

Hollandse Nieuwe Stijl met Miljuschka en Hugo Kennis 

(promotiemateriaal)

Voor de campagne Hollandse Nieuwe Stijl, ‘Haring zoals je ’m nog nooit geproefd hebt’, hebben wij culinair expert, foodie en haringliefhebster Miljuschka gevraagd zeven verschillende Hollandse Nieuwe Stijl-recepten te bedenken. Ze zijn allemaal eenvoudig te maken en onweerstaanbaar lekker. Vier van haar favoriete haringrecepten zijn gebundeld in de gratis receptenfolder ‘Hollandse Nieuwe Stijl met Miljuschka’.

Ook Hugo Kennis, tv-kok en winnaar Expeditie Robinson 2020, ging aan de slag met ‘Haring zoals je ’m nog nooit geproefd hebt’. Hij maakte tijdens drie uitzendingen van het entertainmentprogramma 5 Uur Live drie heerlijke Hollandse Nieuwe Stijl gerechten.

De folder met Hollandse Nieuwe Stijl met Miljuschka recepten is hier gratis te bestellen.

 

hollandse nieuwe stijl

(campagne)

Het ‘haring happen’ is een van de bekendste Nederlandse eettradities. Toch wijst consumentenonderzoek uit dat dit voornamelijk onder de vijftigplussers erg populair is. De zogeheten millennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000) associëren het eten van Hollandse Nieuwe met een oubollige traditie. Om deze doelgroep te laten zien dat haring niet alleen zilt en puur ‘uit het vuistje’ gegeten hoeft te worden, is het Nederlands Visbureau een drie jaar durende campagne gestart: Hollandse Nieuwe Stijl, haring zoals je ‘m nog nooit geproefd hebt. 

Hollandse Nieuwe Stijl ontstaat door jonge haring met diverse ingrediënten te combineren. Hierdoor ontstaan verrassende nieuwe gerechten die helemaal in het straatje van de Instagramgeneratie passen. Van een heerlijke taco of panini tot een spannende poké bowl of een knalrode salty shooter. Allemaal eenvoudig om te maken, onweerstaanbaar om te eten en supergaaf om te delen.

Voor deze campagne zijn moderne recepten ontwikkeld in samenwerking met chef-koks, tastings georganiseerd door het hele land en is aansprekend promotiemateriaal ontwikkeld.

Lees hier alles over de campagne.

de kleine smaakmaker

(campagne)

De Hollandse garnaal is lekker, lokaal én verantwoord. Een echte smaakmaker uit de Noordzee. ‘Onze’ Hollandse garnaal heeft een uitgesproken maar subtiele zilte smaak en malse, stevige structuur. Met deze eigenschappen steekt hij met kop en schouders boven zijn soortgenoten uit. Waar een klein schaaldiertje groot in kan zijn. En omdat ‘ie zo krachtig is, heb je aan een kleine hoeveelheid genoeg. Ook met een handje van deze Hollandse held kun je eindeloos variëren en voeg je een ware smaakexplosie toe aan je gerecht.

Ter promotie van de Kleine Smaakmaker is een driejarige campagne gestart in Nederland, België en Duitsland. Het Nederlandse deel van deze campagne is reeds afgerond en in Duitsland en België is de laatste fase aangebroken. Vanaf half december zullen er in verschillende kranten en tijdschriften advertenties verschijnen voor onze Hollandse Held.

Lees op deze pagina alles over ‘de kleine smaakmaker’ campagne. 

 


Oudere Activiteiten

Heb je interesse in oudere campagnes, projecten en events? Kijk dan in ons archief.

Naar het archief