Activiteiten

Het Nederlands Visbureau promoot vis in de breedste zin van het woord door allerlei promotionele activiteiten het hele jaar door. Activiteiten kunnen gericht zijn op één vissoort specifiek of (Noordzee)vis algemeen. U kunt hierbij denken aan het ontwikkelen van promotiemateriaal, (internationale) beurzen, persevents, social media en nog veel meer.

Lopende activiteiten

Onderstaand een opsomming van de doorlopende en kortlopende campagnes en events waar wij ons op het moment mee bezighouden.


Vis van de Maand campagne: tongschar

Elke maand zet het Nederlands Visbureau een andere vissoort in de schijnwerpers. In de maand april is dit de tongschar

De naam van de tongschar zorgt bij mensen nogal eens voor verwarring. Is het een tong, is het een schar of is het de liefdesbaby van een tong en een schar? Om het nog verwarrender te maken wordt deze vis in de volksmond ook nog wel eens melktong, steentong of hoteltong genoemd. De tongschar is ondanks de naam geen tong- of scharsoort, maar wel een platvissoort die nauw verwant is aan de schol. Je herkent de tongschar aan zijn oranjebruine kleur, witte onderzijde en kleine mondje (Microstomus kitt is de wetenschappelijke naam van de soort, waarbij ‘microstomus’ in het latijn ‘kleine mond’ betekent).

Afgezien van 2 maanden in het (voor)jaar is de tongschar goed verkrijgbaar. De smaak van de tongschar is prima: het vlees is zachter dan tong en de filets zijn iets dikker. Alle tongrecepten zijn ook geschikt voor de tongschar, neem bijvoorbeeld de klassieke ‘a la meunière’ bereiding.

tongschar

 

 

De Vis van de Maand campagne houdt in:

  • Informatieve en entertaining content op de social media kanalen van het Nederlands Visbureau
  • Een prominente plek voor de vissoort op de websites Visrecepten.nl en Visbureau.nl
  • Beschikbaar stellen van beeldmateriaal van de vis in de beeldbank
  • Beschikbaar stellen van een factsheet over de betreffende soort
  • Extra aandacht voor recepten met de vissoort op eigen en externe kanalen

2018/maart: Holland ontvangst op NoRth Atlantic Seafood Forum

Van 6 - 8 maart 2018 vindt de 13e editie plaats van het North Atlantic Seafood Forum in Bergen, Noorwegen. Tijdens deze grootste vis gerelateerde business conferentie ter wereld worden de laatste ontwikkelingen en inzichten rondom de toekomst van de branche toegelicht.

Deze editie is Nederland uitgenodigd om als gastheer op te treden en een deel van het inhoudelijke programma voor haar rekening te nemen. Relevante onderwerpen zoals de pulsvisserij, duurzaamheid en de Brexit komen hier uitgebreid aan bod.

Het Nederlands Visbureau is gevraagd de Holland ontvangst op woensdag 7 maart te organiseren. Diverse hapjes en drankjes van Nederlandse bodem worden geserveerd onder het thema ‘Fish from Holland’.

 

 

2018/ april: Seafood Expo Global Brussel

(event/beurs)

Nederlandse bedrijven nemen sinds lange tijd jaarlijks deel aan de Seafood Expo Global in Brussel: dé ontmoetingsplaats voor professionals in vis, schaal- en schelpdieren. Op deze driedaagse grootste visvakbeurs van de wereld kunt u een plaats innemen binnen het Holland Paviljoen, dat het Nederlands Visbureau faciliteert.

Lees meer over de SEG 2018

Afgesloten activiteiten

Benieuwd welke activiteiten we in het recente verleden hebben afgerond ter promotie van vis? Onderstaand tref je een korte opsomming van de projecten en events.

2018/ februari: Fish International in Bremen 25-27 februari 2018

(event/beurs)

Van 25 februari t/m 27 februari vond in het Duitse Bremen de tweejaarlijkse vishandelsbeurs Fish Bremen plaats. Het Nederlands Visbureau was gevraagd om, net als op de SEG Brussel, deelname te faciliteren door middel van een Holland Paviljoen. 

Na een aantal lastige jaren trekt de beurs weer flink aan. De beurs werd dan ook flink bezocht en niet alleen door Duitse vishandelaren, maar meer en meer ook bezoekers uit omliggende landen. De aanwezige standhouders onder de paraplu van het Holland Paviljoen: Neerlandia, Krijn Verwijs, Kingfish Zeeland, Ocean Fish en Haasnoot Vis Group keken met tevredenheid terug op hun beursdeelname. Ook Nederlandse vishandelaren die deze editie als
bezoeker de beurs bezochten toonden zich geïnteresseerd om bij de volgende beurs in 2020 met een stand aanwezig te zijn.

 

2017/ juni: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe werd op dinsdag 13 juni tijdens de traditionele veiling voor € 65.000,- verkocht. Heeren van de Vis uit Veenendaal bracht het laatste bod uit en wist daarmee het vaatje te bemachtigen. Samen met tientallen andere bieders werd het mooie totaalbedrag bijeengebracht voor het goede doel. Make-A-Wish Nederland. De veiling, die ieder jaar door het Nederlands Visbureau wordt georganiseerd, is de aftrap van het (nieuwe) haringseizoen die tot september loopt. De eerste officiële verkoopdag voor Holland's beste maatje is op 14 juni. 

Lees meer over deze campagne

2017/mei: Dag van de Nederlandse visserij

(event)

Voor de tweede keer organiseerde het Nederlands Visbureau voor de vissector dit jaar de Dag van de Nederlandse Visserij. In 2015 vond een geslaagde bijeenkomst plaats op de ochtend van Vlaggetjesdag te Stellendam. Dit maal was Urk op zaterdag 27 mei het toneel voor dit evenement dat in aansluiting met de Visserijdagen Urk plaatsvond. Een programma met gastspreker, een aansluitende lunch en deelname aan de onontbeerlijke vlootschouw bracht velen samen vanuit visserijbedrijven, handelsbedrijven, besturen en commissies vanuit de vissector evenals stakeholders op een veelal ongedwongen wijze.

2017/april: Seafood Expo Brussel (SEG)

(event)

Nederland was afgelopen april goed vertegenwoordigd op de Seafood Expo, dé vis vakbeurs in Brussel. In een dubbel Holland Paviljoen, dat door het Nederlands Visbureau werd georganiseerd, stonden dit jaar maar liefst 18 bedrijven. Op overige plekken op de beurs stonden nog eens 60 Nederlandse bedrijven.

De datum voor de SEG 2018 is inmiddels bekend, De inschrijftermijn is inmiddels verstreken

2017/januari: Vis op de Grüne Woche

(event)

Het Nederlands Visbureau is tien dagen lang actief om vis uit Holland onder de aandacht te brengen van de zo’n half miljoen bezoekers, die de jaarlijkse Grüne Woche in Berlijn trekt. Deze internationale beurs, van oorsprong een echte landbouwbeurs, richt zich sinds jaar en dag op versproducten als groente en fruit, vlees en zuivel en ook bloemen uit Nederland. Vis uit onze eigen Noordzee heeft in het zogenoemde Holland Paviljoen een wezenlijke plaats veroverd.

2017/februari: Seafood Boil, persmiddag langoustines

In aanloop naar de maand van de langoustine vond in februari een persevent plaats ter promotie van deze heerlijke kreeftachtige.Op de website Visrecepten.nl en Visbureau.nl is in de loop van de maand hiervan een verslag te lezen alsmede het recept voor de Seafood Boil diner die we organiseerden. Op social media is van het event een ‘aftermovie’ te zien om zo consumenten en pers te enthousiasmeren zelf ook een zomers eetfestijn met langoustines in de hoofdrol te houden.

Bekijk het recept voor de Seafood Boil

2017/ februari Persmiddag makreel & in store promotie materiaal

Op 25 januari 2017 vond er in aanloop naar de makreelmaand in februari. In de kookstudio Keizer culinair was daarvoor zowel de (culinaire) pers, foodbloggers als enkele andere belanghebbende uitgenodigd. Gerard van Balsfoort, president van de Pelgic Freezer Association, gaf een update over de positieve makreelstand in de Noordzee en de duurzame visserij op deze soort. Dat makreel erg gezond is vertelde dietiste Lenny Versteegden.  Makreel is namelijk een vette vissoort die rijk is aan Omega-3, wat onder ander erg goed is voor het hart en de bloedvaten. Tot slot gaf SVO vakdocent Nico Waasdorp een korte workshop over het warm en koud roken van makreel. Natuurlijk volgde hierop ook een tasting van de verschillende bereidingen.

Aanvullend is  er voor de kleine en grote retailers makreelpromotiemateriaal ontwikkeld. Tijdens de makreelmaand waren de makreelverpakkingen voorzien van een zogenaamde on-pack sticker met recepten en informatie over makreel. Voor de visdetaillisten werd een A5 special geproduceerd met moderne recepten en informatie over de duurzame vangst en gezondheidsaspecten.


Oudere Activiteiten

Heb je interesse in oudere campagnes, projecten en events? Kijk dan in ons archief.

Naar het archief