Activiteiten

Het Nederlands Visbureau promoot vis in de breedste zin van het woord door allerlei promotionele activiteiten het hele jaar door. Activiteiten kunnen gericht zijn op één vissoort specifiek of (Noordzee)vis algemeen. U kunt hierbij denken aan het ontwikkelen van promotiemateriaal, (internationale) beurzen, persevents, social media en nog veel meer.

Lopende activiteiten

Onderstaand een opsomming van de doorlopende en kortlopende campagnes en events waar wij ons op het moment mee bezighouden.

September

Hollandse nieuwe stijl

In september zijn de laatste tastings van de Hollandse Nieuwe Stijl foodtruck-toer. Op 4 september staat de foodtruck op de studentenevenementen in UTwente campus in Enschede en op 11 september op de Groningen Campus, in Groningen.Het ‘haring happen’ is een van de bekendste Nederlandse eettradities. Toch wijst consumentenonderzoek uit dat dit voornamelijk onder de vijftigplussers erg populair is. De zogeheten millennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000) associëren het eten van Hollandse Nieuwe met oubollige traditie. Om deze doelgroep te laten zien dat haring niet alleen zilt en puur ‘uit het vuistje’ gegeten hoeft te worden, is het Nederlands Visbureau een campagne gestart: Hollandse Nieuwe Stijl, haring zoals je ‘m nog nooit geproefd hebt. Om millennials te inspireren met Hollandse Nieuwe Stijl aan de slag te gaan, organiseert het Nederlands Visbureau deze zomer een tasting-foodtruck-toer op drukbezochte locaties door Nederland.

Na de laatste tastings zet de campagne zich voort in de visspeciaalzaken. Om de visdetaillisten te helpen hun klanten te inspireren met ‘Hollandse Nieuwe Stijl’! zijn receptenboekjes, posters en tafelkaartjes gemaakt. Dit materiaal is gratis te bestellen in de webshop, omdat deze campagne wordt ondersteund door de Europese Unie middels het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV).

Najaarsnummer Visculinair magazine

De herfsteditie van het Visculinair magazine is nu uit en voor visdetaillisten te bestellen op  www.webhop-visbureau.nl. In deze herfsteditie vindt u inspiratie voor visrecepten die geschikt zijn voor als de dagen weer korter worden en we meer behoefte hebben aan stevige en warme maaltijden. We geven ook weer een kijkje achter de schermen van de ondernemers die dagelijks actief zijn Nederland het hele jaar door een lekker en verantwoord visje te kunnen aanbieden. Voor ondernemers die benieuwd zijn naar wat het Visculinair magazine voor hun vishandel kan doen: Bestel het blad eenmalig of neem een flexibel abonnement. Meer informatie is te hier te vinden: 
https://visbureau.nl/abonneren-visculinair

'Vis van de Maand'-kalender 2020 is bekend

Elk jaar stelt het Nederlands Visbureau in samenwerking met de vissector de ‘Vis van de Maand’-kalender vast. Elke maand wordt een andere soort uitgelicht, rekening houdend met de seizoenen, welke extra promotie verdient. De kalender voor 2020 is bekend en te bestellen in de webshop: 
https://www.webshop-visbureau.nl/a-56945177/divers-promotiemateriaal/vis-van-de-maand-kalender-2020/

De digitale versie van de kalender kunt u hier downloaden:
https://visbureau.nl/promotie/

 


Vis van de Maand september: schol

September staat in het teken van schol bij het Nederlands Visbureau. Ondernemers profiteren van de aandacht die landelijk wordt gegeven aan een van de belangrijkste vissen voor Nederland. Ter promotie van de vissoort zijn speciale mini-magazines geproduceerd in een bijpassende displaydoos. Het magazine bevat heerlijke recepten, achtergrondinformatie over de gezondheidseffecten, de visserij en andere wetenswaardigheden. Op https://www.webshop-visbureau.nl/c-3590614/scholpromotie/ is promotiemateriaal voor schol te bestellen.

De schol: wie kent hem niet? Het is misschien wel de bekendste platvis van Nederland. Schol kan op talloze manieren worden klaargemaakt, allemaal even smakelijk. Dit visje is op zijn lekkerst al hij tussen mei en november is gevangen.

Het visbestand van de schol is gezond, wat betekent dat wij gerust kunnen genieten van deze heerlijke vis, want er zijn er meer dan genoeg. Dit jaar zwemt er een recordaantal volwassen schol in de Noordzee, het Kanaal en het Skagerrak, namelijk ruim 1 miljoen ton! Dit is de grootste hoeveelheid schol die is gemeten sinds de start van de bestandschatting in 1957. Om het bestand gezond te houden, wordt ieder jaar een visquotum vastgesteld voor de vangst van schol. In juni hadden de Nederlandse vissers nog geen kwart van het quotum voor schol uit de Noordzee gevist. Het bestand volwassen schol in deze wateren blijft doorgroeien en bevindt zich ruim boven de veilige biologische grenzen. Wie graag lokaal en verantwoord wil eten, kan dus niet om schol heen.

Schol is een magere vissoort met een vrij neutrale smaak. Je kunt er voor kiezen om de vis ‘panklaar’ te (laten) snijden en vervolgens te bereiden in de pan of de oven. Je kunt ook filet nemen en er scholrolletjes of een stoofpannetje van maken. Zet schol deze maand op tafel: nu zijn ze het lekkerst.

'Vis van de Maand' augustus: griet

De Vis van de Maand campagne houdt in:

  • Informatieve en entertaining content op de social media kanalen van het Nederlands Visbureau
  • Een prominente plek voor de vissoort op de websites Visrecepten.nl en Visbureau.nl
  • Beschikbaar stellen van beeldmateriaal van de vis in de beeldbank
  • Extra aandacht voor recepten met de vissoort op eigen en externe kanalen

Afgesloten activiteiten

Benieuwd welke activiteiten we in het recente verleden hebben afgerond ter promotie van vis? Onderstaand tref je een korte opsomming van de projecten en events.

2019/ juli: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Dinsdag 11 juni is op de Visafslag van Scheveningen het eerste vaatje Hollandse Nieuwe geveild voor 95.500 euro. De opbrengst van de veiling van het eerste haringvaatje, bij elkaar gebracht door tientallen bieders, is dit jaar geschonken aan Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Door het uitbrengen van het laatste bod is Makro de trotse eigenaar van het eerste vaatje met de vangst van 2019. Vanaf woensdag 12 juni, is de Hollandse Nieuwe weer in het land verkrijgbaar.

Lees meer over deze campagne

2018/ juli: Dag van de Nederlandse Visserij Stellendam

(event)

Op uitnodiging van het Nederlands Visbureau waren op zaterdag 7 juli alle schakels uit de visketen, stakeholders, toeleveranciers, overheden én minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aanwezig in de Visafslag van Stellendam. Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau, tevens dagvoorzitter opende de bijeenkomst, waarbij het thema ‘Samen tegen voedselverspilling’ de rode draad van het programma vormde en voldoende ‘voer voortbracht voor nadere beschouwing’.

Lees het hele verslag

2018/ april: Seafood Expo Global Brussel

(event/beurs)

Nederlandse bedrijven nemen sinds lange tijd jaarlijks deel aan de Seafood Expo Global in Brussel: dé ontmoetingsplaats voor professionals in vis, schaal- en schelpdieren. Op deze driedaagse grootste visvakbeurs van de wereld kunt u een plaats innemen binnen het Holland Paviljoen, dat het Nederlands Visbureau faciliteert.

Lees meer over de SEG 2018

2018/maart: Holland ontvangst op NoRth Atlantic Seafood Forum

(event)

Van 6 - 8 maart 2018 vindt de 13e editie plaats van het North Atlantic Seafood Forum in Bergen, Noorwegen. Tijdens deze grootste vis gerelateerde business conferentie ter wereld worden de laatste ontwikkelingen en inzichten rondom de toekomst van de branche toegelicht.

Deze editie is Nederland uitgenodigd om als gastheer op te treden en een deel van het inhoudelijke programma voor haar rekening te nemen. Relevante onderwerpen zoals de pulsvisserij, duurzaamheid en de Brexit komen hier uitgebreid aan bod.

Het Nederlands Visbureau is gevraagd de Holland ontvangst op woensdag 7 maart te organiseren. Diverse hapjes en drankjes van Nederlandse bodem worden geserveerd onder het thema ‘Fish from Holland’.

2018/ februari: Fish International in Bremen 25-27 februari 2018

(event/beurs)

Van 25 februari t/m 27 februari vond in het Duitse Bremen de tweejaarlijkse vishandelsbeurs Fish Bremen plaats. Het Nederlands Visbureau was gevraagd om, net als op de SEG Brussel, deelname te faciliteren door middel van een Holland Paviljoen.

Na een aantal lastige jaren trekt de beurs weer flink aan. De beurs werd dan ook flink bezocht en niet alleen door Duitse vishandelaren, maar meer en meer ook bezoekers uit omliggende landen. De aanwezige standhouders onder de paraplu van het Holland Paviljoen: Neerlandia, Krijn Verwijs, Kingfish Zeeland, Ocean Fish en Haasnoot Vis Group keken met tevredenheid terug op hun beursdeelname. Ook Nederlandse vishandelaren die deze editie alsbezoeker de beurs bezochten toonden zich geïnteresseerd om bij de volgende beurs in 2020 met een stand aanwezig te zijn.

2017/ juni: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe werd op dinsdag 13 juni tijdens de traditionele veiling voor € 65.000,- verkocht. Heeren van de Vis uit Veenendaal bracht het laatste bod uit en wist daarmee het vaatje te bemachtigen. Samen met tientallen andere bieders werd het mooie totaalbedrag bijeengebracht voor het goede doel. Make-A-Wish Nederland. De veiling, die ieder jaar door het Nederlands Visbureau wordt georganiseerd, is de aftrap van het (nieuwe) haringseizoen die tot september loopt. De eerste officiële verkoopdag voor Holland's beste maatje is op 14 juni. 

Lees meer over deze campagne

2017/mei: Dag van de Nederlandse visserij

(event)

Voor de tweede keer organiseerde het Nederlands Visbureau voor de vissector dit jaar de Dag van de Nederlandse Visserij. In 2015 vond een geslaagde bijeenkomst plaats op de ochtend van Vlaggetjesdag te Stellendam. Dit maal was Urk op zaterdag 27 mei het toneel voor dit evenement dat in aansluiting met de Visserijdagen Urk plaatsvond. Een programma met gastspreker, een aansluitende lunch en deelname aan de onontbeerlijke vlootschouw bracht velen samen vanuit visserijbedrijven, handelsbedrijven, besturen en commissies vanuit de vissector evenals stakeholders op een veelal ongedwongen wijze.

2017/april: Seafood Expo Brussel (SEG)

(event)

Nederland was afgelopen april goed vertegenwoordigd op de Seafood Expo, dé vis vakbeurs in Brussel. In een dubbel Holland Paviljoen, dat door het Nederlands Visbureau werd georganiseerd, stonden dit jaar maar liefst 18 bedrijven. Op overige plekken op de beurs stonden nog eens 60 Nederlandse bedrijven.

De datum voor de SEG 2018 is inmiddels bekend, de inschrijftermijn is inmiddels verstreken.

2017/januari: Vis op de Grüne Woche

(event)

Het Nederlands Visbureau is tien dagen lang actief om vis uit Holland onder de aandacht te brengen van de zo’n half miljoen bezoekers, die de jaarlijkse Grüne Woche in Berlijn trekt. Deze internationale beurs, van oorsprong een echte landbouwbeurs, richt zich sinds jaar en dag op versproducten als groente en fruit, vlees en zuivel en ook bloemen uit Nederland. Vis uit onze eigen Noordzee heeft in het zogenoemde Holland Paviljoen een wezenlijke plaats veroverd.

2017/februari: Seafood Boil, persmiddag langoustines

In aanloop naar de maand van de langoustine vond in februari een persevent plaats ter promotie van deze heerlijke kreeftachtige.Op de website Visrecepten.nl en Visbureau.nl is in de loop van de maand hiervan een verslag te lezen alsmede het recept voor de Seafood Boil diner die we organiseerden. Op social media is van het event een ‘aftermovie’ te zien om zo consumenten en pers te enthousiasmeren zelf ook een zomers eetfestijn met langoustines in de hoofdrol te houden.

Bekijk het recept voor de Seafood Boil

2017/ februari Persmiddag makreel & in store promotie materiaal

Op 25 januari 2017 vond er in aanloop naar de makreelmaand in februari. In de kookstudio Keizer culinair was daarvoor zowel de (culinaire) pers, foodbloggers als enkele andere belanghebbende uitgenodigd. Gerard van Balsfoort, president van de Pelgic Freezer Association, gaf een update over de positieve makreelstand in de Noordzee en de duurzame visserij op deze soort. Dat makreel erg gezond is vertelde dietiste Lenny Versteegden.  Makreel is namelijk een vette vissoort die rijk is aan Omega-3, wat onder ander erg goed is voor het hart en de bloedvaten. Tot slot gaf SVO vakdocent Nico Waasdorp een korte workshop over het warm en koud roken van makreel. Natuurlijk volgde hierop ook een tasting van de verschillende bereidingen.

Aanvullend is  er voor de kleine en grote retailers makreelpromotiemateriaal ontwikkeld. Tijdens de makreelmaand waren de makreelverpakkingen voorzien van een zogenaamde on-pack sticker met recepten en informatie over makreel. Voor de visdetaillisten werd een A5 special geproduceerd met moderne recepten en informatie over de duurzame vangst en gezondheidsaspecten.

Makreel promotiemateriaal


Oudere Activiteiten

Heb je interesse in oudere campagnes, projecten en events? Kijk dan in ons archief.

Naar het archief