Activiteiten

Het Nederlands Visbureau promoot vis in de breedste zin van het woord door allerlei promotionele activiteiten het hele jaar door. Activiteiten kunnen gericht zijn op één vissoort specifiek of (Noordzee)vis algemeen. U kunt hierbij denken aan het ontwikkelen van promotiemateriaal, (internationale) beurzen, persevents, social media en nog veel meer.

Lopende activiteiten

Onderstaand een opsomming van de doorlopende en kortlopende campagnes en events waar wij ons op het moment mee bezighouden.

December

Wintereditie Visculinair magazine

Deze editie van Visculinair magazine is favoriet onder visdetaillisten, omdat de decembereditie een ideale attentie is voor de feestmaand! Dit nummer staat vol heerlijke visrecepten voor de feestdagen. Zo bieden we recepten voor de meest Hollandse kersttraditie: gourmetten! Met 6 gerechtjes geschikt voor kleine pannetjes en tips voor het gourmetten van vis. Visculinair magazine bestaat niet alleen uit visrecepten, maar geeft consumenten een inkijkje in de vissector met verhalen en fotoreportages.Voor ondernemers die benieuwd zijn naar wat het Visculinair magazine voor hun vishandel kan doen: Bestel het blad eenmalig of neem een flexibel abonnement. Meer informatie is te hier te vinden: https://visbureau.nl/abonneren-visculinair

Bereid je voor op 2020 met de 'Vis van de Maand'-kalender

Elk jaar stelt het Nederlands Visbureau in samenwerking met de vissector de ‘Vis van de Maand’-kalender vast. Elke maand wordt een andere soort uitgelicht, rekening houdend met de seizoenen en welke soort extra promotie verdient. Door collectief aandacht aan de uitgekozen vissoorten te geven wordt gebruik gemaakt van de kracht van herhaling. Consumenten zien herhaaldelijk de ‘Vis van de Maand’: op social media, in aanbiedingskrantjes, in foodblogs én bij de visdetaillist.

Bestel een bewaarexemplaar van de kalender van 2020 om op te hangen: https://www.webshop-visbureau.nl/a-56945177/divers-promotiemateriaal/vis-van-de-maand-kalender-2020/

Download de digitale versie hier: https://visbureau.nl/promotie/


Vis van de Maand november: tong

December staat in het teken van tong. Ondernemers kunnen aanhaken bij de campagne ‘Vis van de Maand’. Door landelijk aandacht te besteden aan vissoorten die extra onder de aandacht gebracht moeten worden bij de consument, versterkt de boodschap: ‘Vis van de Maand’: elke maand ander lekkers uit zee.

Aanhaken is gratis en makkelijk. Het Nederlands Visbureau brengt wekelijks een nieuwsbrief uit met interessante informatie over de ‘Vis van de Maand’, op social media-kanalen Facebook en Instagram vindt u berichten die aansluiten bij de campagne die visdetaillisten en andere belanghebbenden kunnen delen op hun eigen kanalen, daarnaast staat visrecepten.nl vol met recepten om de ‘Vis van de Maand’ te bereiden.

VvdM tong

De Vis van de Maand campagne houdt in:

  • Informatieve en entertaining content op de social media kanalen van het Nederlands Visbureau
  • Een prominente plek voor de vissoort op de websites Visrecepten.nl en Visbureau.nl
  • Beschikbaar stellen van beeldmateriaal van de vis in de beeldbank
  • Extra aandacht voor recepten met de vissoort op eigen en externe kanalen

Afgesloten activiteiten

Benieuwd welke activiteiten we in het recente verleden hebben afgerond ter promotie van vis? Onderstaand tref je een korte opsomming van de projecten en events.

2019/ juli: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Dinsdag 11 juni is op de Visafslag van Scheveningen het eerste vaatje Hollandse Nieuwe geveild voor 95.500 euro. De opbrengst van de veiling van het eerste haringvaatje, bij elkaar gebracht door tientallen bieders, is dit jaar geschonken aan Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Door het uitbrengen van het laatste bod is Makro de trotse eigenaar van het eerste vaatje met de vangst van 2019. Vanaf woensdag 12 juni, is de Hollandse Nieuwe weer in het land verkrijgbaar.

Lees meer over deze campagne

2018/ juli: Dag van de Nederlandse Visserij Stellendam

(event)

Op uitnodiging van het Nederlands Visbureau waren op zaterdag 7 juli alle schakels uit de visketen, stakeholders, toeleveranciers, overheden én minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aanwezig in de Visafslag van Stellendam. Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau, tevens dagvoorzitter opende de bijeenkomst, waarbij het thema ‘Samen tegen voedselverspilling’ de rode draad van het programma vormde en voldoende ‘voer voortbracht voor nadere beschouwing’.

Lees het hele verslag

2018/ april: Seafood Expo Global Brussel

(event/beurs)

Nederlandse bedrijven nemen sinds lange tijd jaarlijks deel aan de Seafood Expo Global in Brussel: dé ontmoetingsplaats voor professionals in vis, schaal- en schelpdieren. Op deze driedaagse grootste visvakbeurs van de wereld kunt u een plaats innemen binnen het Holland Paviljoen, dat het Nederlands Visbureau faciliteert.

Lees meer over de SEG 2018

2018/maart: Holland ontvangst op NoRth Atlantic Seafood Forum

(event)

Van 6 - 8 maart 2018 vindt de 13e editie plaats van het North Atlantic Seafood Forum in Bergen, Noorwegen. Tijdens deze grootste vis gerelateerde business conferentie ter wereld worden de laatste ontwikkelingen en inzichten rondom de toekomst van de branche toegelicht.

Deze editie is Nederland uitgenodigd om als gastheer op te treden en een deel van het inhoudelijke programma voor haar rekening te nemen. Relevante onderwerpen zoals de pulsvisserij, duurzaamheid en de Brexit komen hier uitgebreid aan bod.

Het Nederlands Visbureau is gevraagd de Holland ontvangst op woensdag 7 maart te organiseren. Diverse hapjes en drankjes van Nederlandse bodem worden geserveerd onder het thema ‘Fish from Holland’.

2018/ februari: Fish International in Bremen 25-27 februari 2018

(event/beurs)

Van 25 februari t/m 27 februari vond in het Duitse Bremen de tweejaarlijkse vishandelsbeurs Fish Bremen plaats. Het Nederlands Visbureau was gevraagd om, net als op de SEG Brussel, deelname te faciliteren door middel van een Holland Paviljoen.

Na een aantal lastige jaren trekt de beurs weer flink aan. De beurs werd dan ook flink bezocht en niet alleen door Duitse vishandelaren, maar meer en meer ook bezoekers uit omliggende landen. De aanwezige standhouders onder de paraplu van het Holland Paviljoen: Neerlandia, Krijn Verwijs, Kingfish Zeeland, Ocean Fish en Haasnoot Vis Group keken met tevredenheid terug op hun beursdeelname. Ook Nederlandse vishandelaren die deze editie alsbezoeker de beurs bezochten toonden zich geïnteresseerd om bij de volgende beurs in 2020 met een stand aanwezig te zijn.

2017/ juni: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe werd op dinsdag 13 juni tijdens de traditionele veiling voor € 65.000,- verkocht. Heeren van de Vis uit Veenendaal bracht het laatste bod uit en wist daarmee het vaatje te bemachtigen. Samen met tientallen andere bieders werd het mooie totaalbedrag bijeengebracht voor het goede doel. Make-A-Wish Nederland. De veiling, die ieder jaar door het Nederlands Visbureau wordt georganiseerd, is de aftrap van het (nieuwe) haringseizoen die tot september loopt. De eerste officiële verkoopdag voor Holland's beste maatje is op 14 juni. 

Lees meer over deze campagne

2017/mei: Dag van de Nederlandse visserij

(event)

Voor de tweede keer organiseerde het Nederlands Visbureau voor de vissector dit jaar de Dag van de Nederlandse Visserij. In 2015 vond een geslaagde bijeenkomst plaats op de ochtend van Vlaggetjesdag te Stellendam. Dit maal was Urk op zaterdag 27 mei het toneel voor dit evenement dat in aansluiting met de Visserijdagen Urk plaatsvond. Een programma met gastspreker, een aansluitende lunch en deelname aan de onontbeerlijke vlootschouw bracht velen samen vanuit visserijbedrijven, handelsbedrijven, besturen en commissies vanuit de vissector evenals stakeholders op een veelal ongedwongen wijze.

2017/april: Seafood Expo Brussel (SEG)

(event)

Nederland was afgelopen april goed vertegenwoordigd op de Seafood Expo, dé vis vakbeurs in Brussel. In een dubbel Holland Paviljoen, dat door het Nederlands Visbureau werd georganiseerd, stonden dit jaar maar liefst 18 bedrijven. Op overige plekken op de beurs stonden nog eens 60 Nederlandse bedrijven.

De datum voor de SEG 2018 is inmiddels bekend, de inschrijftermijn is inmiddels verstreken.

2017/januari: Vis op de Grüne Woche

(event)

Het Nederlands Visbureau is tien dagen lang actief om vis uit Holland onder de aandacht te brengen van de zo’n half miljoen bezoekers, die de jaarlijkse Grüne Woche in Berlijn trekt. Deze internationale beurs, van oorsprong een echte landbouwbeurs, richt zich sinds jaar en dag op versproducten als groente en fruit, vlees en zuivel en ook bloemen uit Nederland. Vis uit onze eigen Noordzee heeft in het zogenoemde Holland Paviljoen een wezenlijke plaats veroverd.

2017/februari: Seafood Boil, persmiddag langoustines

In aanloop naar de maand van de langoustine vond in februari een persevent plaats ter promotie van deze heerlijke kreeftachtige.Op de website Visrecepten.nl en Visbureau.nl is in de loop van de maand hiervan een verslag te lezen alsmede het recept voor de Seafood Boil diner die we organiseerden. Op social media is van het event een ‘aftermovie’ te zien om zo consumenten en pers te enthousiasmeren zelf ook een zomers eetfestijn met langoustines in de hoofdrol te houden.

Bekijk het recept voor de Seafood Boil

2017/ februari Persmiddag makreel & in store promotie materiaal

Op 25 januari 2017 vond er in aanloop naar de makreelmaand in februari. In de kookstudio Keizer culinair was daarvoor zowel de (culinaire) pers, foodbloggers als enkele andere belanghebbende uitgenodigd. Gerard van Balsfoort, president van de Pelgic Freezer Association, gaf een update over de positieve makreelstand in de Noordzee en de duurzame visserij op deze soort. Dat makreel erg gezond is vertelde dietiste Lenny Versteegden.  Makreel is namelijk een vette vissoort die rijk is aan Omega-3, wat onder ander erg goed is voor het hart en de bloedvaten. Tot slot gaf SVO vakdocent Nico Waasdorp een korte workshop over het warm en koud roken van makreel. Natuurlijk volgde hierop ook een tasting van de verschillende bereidingen.

Aanvullend is  er voor de kleine en grote retailers makreelpromotiemateriaal ontwikkeld. Tijdens de makreelmaand waren de makreelverpakkingen voorzien van een zogenaamde on-pack sticker met recepten en informatie over makreel. Voor de visdetaillisten werd een A5 special geproduceerd met moderne recepten en informatie over de duurzame vangst en gezondheidsaspecten.

Makreel promotiemateriaal


Oudere Activiteiten

Heb je interesse in oudere campagnes, projecten en events? Kijk dan in ons archief.

Naar het archief