Arjanne Hameeteman: 'Klanten vragen naar het 'Vis van de Maand'- recept'

Met het haakje ‘Vis van de Maand’ zetten we maandelijks collectief een vis(soort) in de spotlights. Consumenten ontvangen gedurende een maand aantrekkelijke informatie, over bijvoorbeeld kabeljauw, via verschillende kanalen en vanuit diverse afzenders. Zo streven we ernaar om consumenten vaker te laten kiezen voor vis. Het Nederlands Visbureau verzorgt POS-materiaal ‘Vis van de Maand’ voor vishandelaren. Aantrekkelijke displays, ijsprikkers en recepten om weg te geven, maken deel uit van dit materiaal. Online krijgen ondernemers handvatten om aan te haken door berichten te delen via hun eigen social media kanalen.
Lees hieronder waarom Arjanne Hameeteman enthousiast is over het POS-materiaal 'Vis van de Maand'.
Arjanne

Arjanne Hameeteman (36), mede-eigenaresse van Visspecialist Hameeteman is enthousiast over het POS-materiaal 'Vis van de Maand'. 

1.       Jullie maken gebruik van het POS-materiaal ‘Vis van de Maand’. Wat heb je staan in de winkel, wat zien jullie klanten?
Bij ons in de zaak staat de display met toonbankposter en recepten op de toonbank en de ijsprikker steken we bij de betreffende vissoort van die maand. Op onze schermen zien klanten de narrowcasting ‘Vis van de Maand’ en doen we zelf aantrekkelijke aanbiedingen met de vis die die maand in de picture staat.

2.       Krijg je wel eens reacties van klanten op bijvoorbeeld de recepten of koppelen ze wel eens terug dat ze het recept gemaakt hebben?
Ik krijg regelmatig reacties. Sowieso waarderen klanten het wanneer je een gratis recept meegeeft, maar ik krijg ook te horen dat mensen het recept hebben geprobeerd en het lekker vonden! Het is net of ze dingen gaan proberen die ze anders niet zouden doen.

3.       Een ondernemer vertelde mij laatst dat de pijlinktvis zo goed verkocht was in februari. Merk jij ook dat er meer verkocht wordt als je een bepaalde vis of vissoort onder de aandacht brengt?
Wij zitten pal naast de Jumbo en moeten ons zien te onderscheiden van supermarkten.’ Vis van de Maand’ geeft ons een aanleiding om het verhaal achter de vis te vertellen en onze meerwaarde te tonen. We laten de vis zien, vertellen waar hij vandaan komt, geven bereidingsadvies, doen een leuke aanbieding en geven dan ook nog een gratis recept mee. Dat zorgt bij de klant voor een goed gevoel.

4.       Wat doe jij online met ‘Vis van de Maand’?
We volgen @visrecepten van het Nederlands Visbureau op Instagram en Facebook. We delen regelmatig weetjes over de ‘Vis van de Maand’ en doen leuke aanbiedingen en acties. Het geeft een aanleiding om te communiceren.

5.       Raad je het POS-materiaal aan bij ondernemers die er nog geen gebruik van maken en zo ja, waarom?
Ik raad het zeker aan want als je het goed benut, geeft het promotiemateriaal je echt handvaten om van een bepaalde vis meer te verkopen. Of klanten voor iets anders te laten kiezen dan een stukje zalm. Zeker als je het combineert met zelf een gerechtje te bereiden en je klanten te laten proeven. Dan maak je het de klant wel heel makkelijk en aangenaam. Klanten vragen aan het einde van de maand; wat is het nieuwe recept?

Het is voor ondernemers mogelijk om voor het 2e half jaar alsnog in te stappen en het materiaal tegen een aantrekkelijke prijs te bestellen.