Archief activiteiten

Op deze pagina vind je het archief van campagnes, projecten en evenementen van 2018 en ouder die het Nederlands Visbureau verzorgd heeft.

2018/ juli: Dag van de Nederlandse Visserij Stellendam

(event)

Op uitnodiging van het Nederlands Visbureau waren op zaterdag 7 juli alle schakels uit de visketen, stakeholders, toeleveranciers, overheden én minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aanwezig in de Visafslag van Stellendam. Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau, tevens dagvoorzitter opende de bijeenkomst, waarbij het thema ‘Samen tegen voedselverspilling’ de rode draad van het programma vormde en voldoende ‘voer voortbracht voor nadere beschouwing’.

Lees het hele verslag

2018/maart: Holland ontvangst op NoRth Atlantic Seafood Forum

(event)

Van 6 - 8 maart 2018 vindt de 13e editie plaats van het North Atlantic Seafood Forum in Bergen, Noorwegen. Tijdens deze grootste vis gerelateerde business conferentie ter wereld worden de laatste ontwikkelingen en inzichten rondom de toekomst van de branche toegelicht.

Deze editie is Nederland uitgenodigd om als gastheer op te treden en een deel van het inhoudelijke programma voor haar rekening te nemen. Relevante onderwerpen zoals de pulsvisserij, duurzaamheid en de Brexit komen hier uitgebreid aan bod.

Het Nederlands Visbureau is gevraagd de Holland ontvangst op woensdag 7 maart te organiseren. Diverse hapjes en drankjes van Nederlandse bodem worden geserveerd onder het thema ‘Fish from Holland’.

2018/ februari: Fish International in Bremen 25-27 februari 2018

(event/beurs)

Van 25 februari t/m 27 februari vond in het Duitse Bremen de tweejaarlijkse vishandelsbeurs Fish Bremen plaats. Het Nederlands Visbureau was gevraagd om, net als op de SEG Brussel, deelname te faciliteren door middel van een Holland Paviljoen.

Na een aantal lastige jaren trekt de beurs weer flink aan. De beurs werd dan ook flink bezocht en niet alleen door Duitse vishandelaren, maar meer en meer ook bezoekers uit omliggende landen. De aanwezige standhouders onder de paraplu van het Holland Paviljoen: Neerlandia, Krijn Verwijs, Kingfish Zeeland, Ocean Fish en Haasnoot Vis Group keken met tevredenheid terug op hun beursdeelname. Ook Nederlandse vishandelaren die deze editie alsbezoeker de beurs bezochten toonden zich geïnteresseerd om bij de volgende beurs in 2020 met een stand aanwezig te zijn.

2017/ juni: Veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe

(event/campagne)

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe werd op dinsdag 13 juni tijdens de traditionele veiling voor € 65.000,- verkocht. Heeren van de Vis uit Veenendaal bracht het laatste bod uit en wist daarmee het vaatje te bemachtigen. Samen met tientallen andere bieders werd het mooie totaalbedrag bijeengebracht voor het goede doel. Make-A-Wish Nederland. De veiling, die ieder jaar door het Nederlands Visbureau wordt georganiseerd, is de aftrap van het (nieuwe) haringseizoen die tot september loopt. De eerste officiële verkoopdag voor Holland's beste maatje is op 14 juni. 

Lees meer over deze campagne

2017/mei: Dag van de Nederlandse visserij

(event)

Voor de tweede keer organiseerde het Nederlands Visbureau voor de vissector dit jaar de Dag van de Nederlandse Visserij. In 2015 vond een geslaagde bijeenkomst plaats op de ochtend van Vlaggetjesdag te Stellendam. Dit maal was Urk op zaterdag 27 mei het toneel voor dit evenement dat in aansluiting met de Visserijdagen Urk plaatsvond. Een programma met gastspreker, een aansluitende lunch en deelname aan de onontbeerlijke vlootschouw bracht velen samen vanuit visserijbedrijven, handelsbedrijven, besturen en commissies vanuit de vissector evenals stakeholders op een veelal ongedwongen wijze.

2017/april: Seafood Expo Brussel (SEG)

(event)

Nederland was afgelopen april goed vertegenwoordigd op de Seafood Expo, dé vis vakbeurs in Brussel. In een dubbel Holland Paviljoen, dat door het Nederlands Visbureau werd georganiseerd, stonden dit jaar maar liefst 18 bedrijven. Op overige plekken op de beurs stonden nog eens 60 Nederlandse bedrijven.

De datum voor de SEG 2018 is inmiddels bekend, de inschrijftermijn is inmiddels verstreken.

2017/januari: Vis op de Grüne Woche

(event)

Het Nederlands Visbureau is tien dagen lang actief om vis uit Holland onder de aandacht te brengen van de zo’n half miljoen bezoekers, die de jaarlijkse Grüne Woche in Berlijn trekt. Deze internationale beurs, van oorsprong een echte landbouwbeurs, richt zich sinds jaar en dag op versproducten als groente en fruit, vlees en zuivel en ook bloemen uit Nederland. Vis uit onze eigen Noordzee heeft in het zogenoemde Holland Paviljoen een wezenlijke plaats veroverd.

2017/februari: Seafood Boil, persmiddag langoustines

In aanloop naar de maand van de langoustine vond in februari een persevent plaats ter promotie van deze heerlijke kreeftachtige.Op de website Visrecepten.nl en Visbureau.nl is in de loop van de maand hiervan een verslag te lezen alsmede het recept voor de Seafood Boil diner die we organiseerden. Op social media is van het event een ‘aftermovie’ te zien om zo consumenten en pers te enthousiasmeren zelf ook een zomers eetfestijn met langoustines in de hoofdrol te houden.

Bekijk het recept voor de Seafood Boil

2017/ februari Persmiddag makreel & in store promotie materiaal

Op 25 januari 2017 vond er in aanloop naar de makreelmaand in februari. In de kookstudio Keizer culinair was daarvoor zowel de (culinaire) pers, foodbloggers als enkele andere belanghebbende uitgenodigd. Gerard van Balsfoort, president van de Pelgic Freezer Association, gaf een update over de positieve makreelstand in de Noordzee en de duurzame visserij op deze soort. Dat makreel erg gezond is vertelde dietiste Lenny Versteegden.  Makreel is namelijk een vette vissoort die rijk is aan Omega-3, wat onder ander erg goed is voor het hart en de bloedvaten. Tot slot gaf SVO vakdocent Nico Waasdorp een korte workshop over het warm en koud roken van makreel. Natuurlijk volgde hierop ook een tasting van de verschillende bereidingen.

Aanvullend is  er voor de kleine en grote retailers makreelpromotiemateriaal ontwikkeld. Tijdens de makreelmaand waren de makreelverpakkingen voorzien van een zogenaamde on-pack sticker met recepten en informatie over makreel. Voor de visdetaillisten werd een A5 special geproduceerd met moderne recepten en informatie over de duurzame vangst en gezondheidsaspecten.

Makreel promotiemateriaal

2016/ maart: Vis op de kaart

In maart organiseerde het Nederlands Visbureau een netwerkbijeenkomst in de visafslag Scheveningen, dat voor de gelegenheid was omgetoverd tot pop-up restaurant. Aanwezig waren vertegenwoordigers uit de vissector, politiek en bestuur, belangenorganisaties en wetenschap.

2016/ september: Spaaractie Tefal pannen

In samenwerking met de pannenfabrikant Tefal lanceerde het Nederlands Visbureau in september een spaaractie.  Door vaker een visje te kopen bij de visdetaillist kon de consument sparen voor  mooie Tefalpannen.

2016/ november: Kookboek van het Jaar verkiezing

Tijdens de tiende editie van de kookboek van het jaar verkiezing heeft het Nederlands Visbureau invulling gegeven middels een visdemonstratie en presentatie van het eigen viskookboek Visculinair. Genomineerde foodbloggers voor de titel "foodblogger van het jaar" gingen aan de slag met de vissoort tong voor de eindzege.