Taste The Ocean
De Europese Commissie heeft 'Taste the Ocean' gelanceerd, een sociale mediacampagne waarin topchefs de consumptie van duurzaam gevangen of geproduceerde vis, schaal- en schelpdieren promoten. De komende maanden zullen topchefs uit negen EU-landen hun recepten met verschillende soorten heerlijke vis of schaaldieren uit de visserij en de aquacultuur delen. Later dit jaar zullen nog meer landen zich hierbij aansluiten. De focus is nu gericht op Nederland. Voor Nederland werkt tweesterren chef Stefan van Sprang, van restaurant ‘Aan de Poel‘ in Amstelveen, mee aan deze campagne. En natuurlijk werkt de EU deze week samen met het Nederlands Visbureau.
De Europese Commissie wil de consument bewust maken van het belang van lokale, seizoensgebonden en duurzame consumptie. Mits op de juiste manier geproduceerd of geoogst, kunnen vis, schaal- en schelpdieren een belangrijke plaats innemen in een verantwoord voedingspatroon, met een CO2 voetprint die veel lager is dan bij de meeste dierlijke eiwitten op het land. Ook kunnen bijvoorbeeld mosselen of oesters zelfs kusterosie helpen voorkomen. Dit is een groeiend probleem in veel Europese kustgebieden. De Commissie vestigt met deze campagne aandacht op de schoonheid van de visserij- en aquacultuursector, maar ook op hun uitdagingen en complexiteit.
Vissers en kwekers worstelen om te overleven, na bijna een jaar van gesloten horeca. Dit zijn veelal de belangrijkste afzetkanalen voor hun producten.
Topchef Stefan van der Sprang serveert in zijn sterrenrestaurant populaire recepten met respect voor producten in het seizoen. Voor de van origine Brabantse chef-kok is de status van de visstand erg belangrijk.
‘In mijn restaurant in Amstelveen serveren we alleen duurzame vis, want de toekomst is belangrijk voor ons. We willen de huidige visstand op peil houden en de zeeën en oceanen gezond houden!’
Voor de campagne heeft hij een voortreffelijke Noordzeetong met gemarineerde kool bereid.
Bekijk hieronder de video van Taste The Ocean met Stefan van Sprang