Mike Huijser
Geen dag is hetzelfde bij de Havendienst van Scheveningen. Het Havenbedrijf en Bediencentrale van de gemeente is verantwoordelijk voor de haven. 24 uur per dag 7 op 7 zorgen de medewerkers voor een snelle en veilige vaart van het scheepvaartverkeer en het beheer, onderhoud en gebruik van de haven en het havengebied. Een boeiende uitdaging die Mike Huijser enkele jaren geleden aanging, de dag van vandaag blikt hij graag met ons terug waar het begon en hoe het er nu voor staat. Een interessant verhaal!
Heb jij zelf ervaring in de vissector?
Als geboren en getogen Scheveninger vond ik mijn eerste bijbaan niet bij de plaatselijke supermarkt als vakkenvuller, maar bij een visgroothandel. Daarnaast heb ik de zeevaartschool gedaan met een specialisatie in de visserij. Mijn stage liep ik aan boord van een kotter. Waarna ik er nog drie jaar ben blijven werken. Dit was overigens niet het plan, want eigenlijk wilde ik net als mijn opa ‘de bagger in’. Baggeren is het op diepte houden van havens en vaarwegen en het winnen en vervolgens opspuiten van zand voor het versterken van stranden en duinen of voor de aanleg van nieuwe haven- en industriegebieden.
Hoe ben je bij de havendienst terecht gekomen?
Ik heb eerst een jaar in Dubai gewerkt, maar dat bleek uiteindelijk toch niets voor mij te zijn. Vanuit daar ben ik bij de scheepsmotorenrevisie terecht gekomen, waar ik scheepsmotoren uit elkaar haalde en onderhield. Toen deze positie bij de havendienst vrijkwam, heb ik gesolliciteerd, en nu zijn we alweer vijf jaar verder…
Wat is jullie rol op gebied van visserij?
Als medewerker van het havenbedrijf en bediencentrale zorg ik samen met mijn collega’s voor een snelle en veilige vaart van het scheepvaartverkeer en het beheer, onderhoud en gebruik van het havengebied. Wat veel mensen niet weten, is dat wij naast de haven ook verantwoordelijk zijn voor tunnels en bruggen van de stad.
Schepen die de haven willen binnenvaren, moeten zich eerst melden bij mijn collega van de verkeerscentrale. In principe kan iedere boot na goedkeuring de haven binnenvaren. Of ze nu van Urk, Vlissingen of uit het buitenland komen. Ook in geval van reparaties of onvoorziene omstandigheden, zoals een hevige storm, kan dit makkelijk en snel worden geregeld. Een verkeersleider houdt alles bij, staat in contact met de scheepvaart op zee en geeft de meldingen aan ons door. Hij is de eerste contactpersoon. Ik ben vervolgens degene die de ligplaatsen aanwijst. Het is aan ons de taak goed te puzzelen, rekening houdend met vertrektijden van andere boten. Kotters die werkzaamheden aan hun boot willen
uitvoeren, moeten dat bij ons melden.
Wij zijn 24/7 oproepbaar, dat kan verschillen van reddingsacties in het havengebied tot andere acties
binnen de havenmonding die haven gerelateerd zijn. De lading van viskotters controleren, valt niet onder onze verantwoordelijkheid. Dit doet de NVWA en de veilingmeester. Wij doen alleen de logistiek. Als kotters langer willen blijven, regelen wij naast een geschikte ligplaats ook stroom, afval en water aan boord.
Sluit de haven voor de viskotters als er grote evenementen in de haven plaatsvinden zoals de Volvo Ocean Race of het WK zeilen?
Nee, de haven blijft altijd open voor viskotters, maar dat gaat in overleg met de visserij. Wij nemen op dat moment contact op met de veilingmeester. In de haven maken wij een onderscheidt tussen de korte en de lange kant. De korte kant is de kant van de visafslag, die blijft altijd bereikbaar voor de kotters ongeacht of er een evenement is of niet. Vaak weten wij wel wat er binnenkomt, daar kunnen wij goed op anticiperen. Als schepen langdurige werkzaamheden willen uitvoeren, kan het wel zijn dat ze naar een andere haven moeten uitwijken.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
Mijn werkdag begint om zes uur ’s ochtends met een overdracht. Daarna is het elke dag anders. Er kunnen rustige momenten zijn of het loopt storm. Denk aan hoogwater of een drukke bezetting in de haven. Je bent voortdurend in contact met de omgeving, zowel ondernemers: bewoners als bezoekers rondom de haven. Dit maakt mijn functie ook ontzettend veelzijdig en interessant.
Moet je zelf soms ook de zee op?
Ja, met de havendienstboot voeren wij controles uit. Zo controleren wij de boeien, kades en lichtlijnen op bijzonderheden.
Wat is jouw favoriete visgerecht?
Ik maak graag zelf mijn eigen vis klaar. Tong, schar en een gerookt makreeltje zijn mijn favoriet! Daar mag je mij altijd voor wakker maken.