Duurzaamheid is een werkwoord

De Nederlandse visserij heeft volop te maken met veranderingen: vissers worden geconfronteerd met bedreigingen als de aanlandplicht, windmolenparken, het verbod op de pulsvisserij en de onzekerheden omtrent de Brexit. Desondanks blijven veel bedrijven kansen zien. Vernieuwing, kwaliteit en verduurzaming zijn begrippen die meer dan ooit gelden binnen de wereld van de visserij.

Kotter

Nee, de vissers zitten niet stil. Duurzaamheid is een werkwoord; hiermee ben je immers nooit klaar! Na de enorme innovatieslag die is gemaakt met het vernieuwende pilotschip MDV-1 enkele jaren geleden is opnieuw een volledig vernieuwd vissersschip aan de vloot toegevoegd. Als je je bedenkt wat een permanente vernieuwingen sinds de 80-er jaren zijn ingevoerd, dan mag je de visserij toch nooit meer associëren met ‘de tijd van Kniertje’!? Al wordt de vis ook door de vissers duur betaald!

De Nieuwe Hoop
De bouw van opnieuw een innovatief, uniek schip is het bewijs dat de vissector volop innoveert. De UK 205 ‘SPES NOVA’ oftewel ‘De Nieuwe Hoop’ (Ekofish Group) is een geheel nieuw ontwerp dat buiten de strakke looks, ook op een aantal andere vlakken anders is dan de traditionele vissersschepen en de genoemde MDV-1. Zoals de naam al zegt, het schip speelt in op de huidige veranderingen en is voorbereid op de toekomst.

Spes nova

Dankzij een ontwerp met opvallende lijnen en een scherpe boeg heeft het schip minder last van weerstand van het water. Hierdoor is er minder motorvermogen en daarmee minder brandstof vereist en ontstaat er minder uitstoot.

Echt innovatief is dat bij het uitvieren van de vislijnen de vrijkomende energie wordt teruggewonnen. Deze energie wordt opgeslagen in accu’s. Tijdens piekuren wordt gebruikgemaakt van deze elektriciteit. Hierdoor worden de generatoren nooit meer dan 80% belast. Ook dit helpt het brandstofverbruik laag te houden en zorgt voor nog minder uitstoot van schadelijke stoffen.

De verwerking van de vis aan boord is volledig geautomatiseerd en dit zorgt voor een halvering van de verwerkingstijd ten opzichte van de conventionele schepen. De vangst wordt direct in een bad van 0°C gekoeld, om vervolgens middels elektriciteit te worden verdoofd en automatisch gestript (van ingewanden ontdaan). De vis gaat daarna in de voorkoeler en wordt dan in het gekoelde visruim opgeslagen.