STAGIAIR JORDY VERTELT OVER ZIJN 'VISERVARING'

Jordy Navarro, 25 jaar oud, studeert Ondernemerschap en Retail Management aan de Haagse Hogeschool. Voor deze opleiding zocht hij een stageplek die hem meer kon leren omtrent het vak promotie en marketing en kwam bij het Nederlands Visbureau, waar hij meehelpt bij de uitvoering van on- en offline activiteiten, die dit marketingbureau voor het product vis en de sector verzorgt.

jordy

Zelf kom ik uit een echte ondernemersfamilie, niet in de vis, maar wel in de horeca. Met affiniteit voor food sprak een stageplek bij het Nederlands Visbureau mij erg aan; niet alleen omdat ik vis erg lekker vind, maar vooral omdat ik hier de kans krijg om te proeven van het werk als marketeer. Op kantoor zetten wij ons, dag in, dag uit, in voor de promotie van vis in de breedste zin van het woord en dit vind ik erg leuk om te doen. Buiten het meewerken aan de productie van dit magazine, houd ik mij onder meer bezig met contentcreatie voor de social mediakanalen en website van Visrecepten, het platform voor de consument en de B2B-website Visbureau. Verder vervul ik op kantoor meer taken waarin de promotie van vis centraal staat. In een tijd waar veel vlees en kip wordt gegeten, zie ik het als een uitdaging vis aan de man te brengen, want naast dat vis minstens net zo lekker is, is het ook nog eens super gezond!

Aan het begin van mijn stage ging er een wereld voor mij open: er zijn zoveel verschillende soorten vis te koop! Waar ik zelf standaard zalm of garnalen verkoos, werd ik door de projecten die ik deed, getriggerd ook eens andere soorten te proberen. Niet alleen omdat ik smakelijke recepten voorbij zag komen, maar ook omdat ik meer te weten kwam over ‘het verhaal achter de vis’, zoals de innovatie in de visserij, de problematiek waar vissers mee te maken hebben door bijvoorbeeld de Brexit, windmolenparken maar ook de brandstofprijzen.

De stage heeft mij laten inzien dat er veel marketinginstrumenten worden ingezet om vis en de sector meer in de spotlight te zetten. Dat vis een podium moet krijgen, is mij nu wel duidelijk, want helaas wordt er in Nederland, ondanks dat veel vissoorten gewoon in onze Noordzee worden gevangen, weinig vis gegeten. Mijn boodschap naar de lezer is daarom: eet elke week minstens één keer een visje. Wel zo lekker en zeker ook gezond. Ik doe het al…Smakelijk eten!