Hollandse garnaal, de kleine smaakmaker

De Hollandse garnaal is lekker, lokaal én verantwoord. Een echte smaakmaker uit de Noordzee. ‘Onze’ Hollandse garnaal heeft een uitgesproken maar subtiele zilte smaak en malse, stevige structuur. Met deze eigenschappen steekt hij met kop en schouders boven zijn soortgenoten uit. Waar een klein schaaldiertje groot in kan zijn. En omdat ‘ie zo krachtig is, heb je aan een kleine hoeveelheid genoeg. Ook met een handje van deze Hollandse held kun je eindeloos variëren en voeg je een ware smaakexplosie toe aan je gerecht.

Lees op deze pagina alles over de ‘de kleine smaakmaker’ campagne. Onderaan is promotiemateriaal te bestellen dat in de winkel kan worden gebruikt om de Hollandse garnaal de extra aandacht te geven die hij verdient.

dekleinesmaakmaker logo

 

campagnefase 2

Chefs on a Mission

Binnenkort start de tweede campagneperiode. Deze loopt van 25 maart tot 21 april 2019. ‘De kleine smaakmaker’ maakt zijn opwachting in de voorjaarseditie ‘Hollandse Lente’ van Delicious magazine die vanaf 27 maart verkrijgbaar is. Middels een 10 tot 12 pagina tellende ‘Chefs on a Mission’-reportage met recepten wordt uitgebreid ingegaan op de hoofdboodschap van de campagne: De Hollandse garnaal is lekker, gevarieerd, lokaal en verantwoord.

Het doel in deze tweede campagneperiode is een positieve beleving rondom de garnalenvisserij mee te geven. Met het thema ‘Chefs on a Mission’ zijn culinaire ondernemer Samuel Levie en ‘GaultMillau Jonge Topchef 2019’ Jim de Jong begin februari op pad geweest met een garnalenvisser uit Stellendam.

Recepten

Er is een vijftal nieuwe recepten ontwikkeld met wederom een glansrol voor het kleine schaaldiertje. Alle recepten hebben de signatuur van De Jong en Levie. De recepten zijn direct bereid en gefotografeerd op de visafslag in Stellendam.

terugblik campagnefase 1

Kleinste varende Hollandse garnalenrestaurant van Nederland

Ter gelegenheid van de ‘Maand van de Hollandse garnaal’, voer in september het allerkleinste Hollandse garnalenrestaurant door Nederlandse wateren. Aan boord lieten chefs Estée Strooker (24Kitchen), Mathijs Vrieze (RTL4) en Hugo Kennis (24Kitchen) Nederland zien hoe makkelijk en lekker het is om te variëren met Hollandse garnalen. Op de campagnepagina waren wekelijks nieuwe inspirerende recepten te vinden die de drie chefs naar aanleiding van de campagne ontwikkelden.

Laat u inspireren door Estée, Mathijs en Hugo en zet de Hollandse garnaal op de kaart!

Estée Strooker

Estée Strooker

Estée is fan van de Hollandse garnaal. Ze gebruikt hem het liefst helemaal: de schalen kan je bijvoorbeeld frituren of een heerlijke bouillon van trekken. Estée is chef-kok in haar eigen restaurant ’t Amusement, heeft nog 2 restaurants, is op televisie o.a. bekend van 24Kitchen en de Nieuwe Garde en is voorvechtster van duurzaam eten.

Hugo Kennis

Hugo Kennis

Hugo is dol op schelpdieren. Hij verrast mensen graag en dat is hij ook met de Hollandse garnaal van plan. Hugo presenteert het programma Smaakpupillen, de Makkelijke Maaltijd en Worsten van Babel bij 24Kitchen en is regelmatig te gast bij Koffietijd.

Mathijs Vrieze

Mathijs Vrieze

Mathijs kookt het liefst met verse ingrediënten. Komt dat goed uit, want de Hollandse garnaal komt rechtstreeks uit de Noordzee! Mathijs heeft als doel om Nederland te inspireren lekker en gezond te koken. Dat doet hij door zijn kookboeken en platform mathijsvrieze.nl.

Pop-up restaurant voor publiek

Liefhebbers van de Hollandse garnaal maakten kans op een diner voor twee aan boord bij Hugo Kennis door deel te nemen aan de winactie op www.hollandsegarnaal.nl. Hugo opende op donderdag 20 september 2019 voor één avond de deuren van een varend pop-up restaurant in Rotterdam. Op het menu stonden uitsluitend gerechten met een glansrol voor de onlangs MSC-gecertificeerde kleine smaakmaker.

Lokaal én verantwoord

Naast de allerlekkerste, is de Hollandse garnaal ook nog eens een verantwoord en lokaal product. Sinds eind 2017 is de kleine smaakmaker namelijk MSC-gecertificeerd. Dat betekent dat de Hollandse garnaal duurzaam gevangen is en dat de herkomst traceerbaar is. Dat is genieten met een goed gevoel.

Pos-materiaal

POS-materiaal

bestel hier pos-materiaal

Het Nederlands Visbureau verzorgt alle promotieactiviteiten rond de campagne ‘de kleine smaakmaker’. Voor ondernemers en andere belangstellenden bieden wij een aantal mogelijkheden om de winkelvloer aan te kleden en in de maand september extra aandacht te vragen voor de Hollandse garnaal. In onze webshop kunt u promotiemateriaal bestellen zoals posters en een recepthouder met verrassende en inspirerende recepten voor op de toonbank.

 

Naar de webshop

contact

Pers en contact

Op zoek naar meer informatie over deze campagne? Download de perskit met persbericht en beeldmateriaal. Voor vragen over de campagne kunt u contact opnemen met Agnes Leewis.

Visdetaillisten en retailers

Wilt u aanhaken bij de campagne? Dat juichen we toe! U kunt POS materiaal bestellen via de webshop om in uw winkel te gebruiken.

Chefs,  foodbloggers en influencers

Dol op Hollandse garnalen en interesse om aan te haken bij de campagne De kleine smaakmaker? We zijn altijd op zoek naar enthousiaste chefs, foodbloggers en influencers om de Hollandse garnaal op de kaart te zetten. Neem contact op met Agnes Leewis voor de mogelijkheden.

meer weten...

Wil je meer weten over de Hollandse garnaal? Ga naar de vissoort pagina Hollandse garnaal op visrecepten.nl waar je achtergrondinformatie vindt over de levenscyclus, vistechniek, voedingswaarden, verkrijgbaarheid en nog veel meer. 

Lees meer over de Hollandse garnaal

Deze campagne in het kader van de Hollandse garnaal wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie, Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij.

EU logo