NEDERLANDS VISBUREAU ERKENT OOSTENDE ALS “HARINGHOOFDSTAD VAN BELGIË”

Oostende, 15 mei 2025 – Gisteren brachten het Nederlands Visbureau en de voorzitter van de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging een bezoek aan Oostende om officieel bekend te maken dat de stad wordt erkend als de nieuwe "Haringhoofdstad van België". Voor deze symbolische gelegenheid werd bewust gekozen voor Oostende – het kloppend hart van de Belgische haringtraditie. Al 49 jaar lang viert deze kuststad de aankomst van de eerste maatjes.
V.l.n.r.: Gerbrand Voerman (voorzitter Nederlandse Haringgroothandelsvereniging), Glenn Dangreau (voorzitter Maatjescomité) en Niko Geldhof (Schepen van Toerisme en Tradities)

Met deze erkenning bevestigt Oostende haar status als onbetwiste haringhoofdstad, waar traditie, verbondenheid en culinaire beleving samenkomen aan zee. De start van het haringseizoen is een oude Nederlandse traditie waarbij de eerste vangst van de Hollandse Nieuwe feestelijk wordt onthaald en geveild. Deze traditie strekt zich uit tot in België en Duitsland, waar liefhebbers zich elke zomer verheugen op de nieuwe vangst.

'Het jaarlijkse Maatjesfestival is het uithangbord van de stad Oostende, en is inmiddels uitgegroeid tot een cultureel erfgoed dat de band met de zee en met de haringcultuur in de verf zet,' aldus het Nederlands Visbureau. Elk jaar lokt het festival duizenden bezoekers en krijgt het ruime aandacht in de nationale pers.

Niet alleen Nederland, maar ook Vlaanderen heeft een sterke visserijhistorie met haring. De haven van Oostende floreerde in de vroege middeleeuwen tijdens de "Gouden tijd van de Vlaamse zeevisserij" als gevolg van de vangst en handel in gezouten haring. Oostende verbindt vandaag de dag nog steeds haar maritiem erfgoed, visserijgeschiedenis en culinaire traditie met het vieren van de start van het maatjesseizoen.

'De samenwerking tussen Nederland en België rond het haringseizoen versterkt onze gedeelde visserijcultuur en tradities. We zijn trots op deze nieuwe stap en voelen veel waardering voor de oprechte passie waarmee het product hier wordt beleefd,' zegt Gerbrand Voerman, voorzitter van de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging.

Met de beoogde seizoenstart op woensdag 18 juni, zijn de komende weken cruciaal voor de kwaliteit van de maatjes. De haring moet voldoende vet bevatten – minimaal 16% – om het predicaat maatjesharing te mogen dragen. Alleen haring die aan deze norm voldoet, wordt verwerkt volgens het traditionele procedé. De warme voorjaarstemperaturen beloven alvast een gunstige ontwikkeling van de nieuwe haring.

Hoewel de verse maatjes binnenkort het seizoen inluiden, is het belangrijk om te weten dat deze gezonde delicatesse uit de Noordzee het hele jaar door genoten kan worden.

Het imago krijgt dit jaar ook een frisse uitstraling. De nieuwe "Happie Haring"-campagne zet haringliefhebbers in de spotlight en laat zien hoe zij hun haring het liefst eten: aan de staart, op een broodje of in stukjes. De campagne benadrukt dat haring niet alleen lekker en gezond is (bomvol Omega 3), maar vooral een moment is om van te genieten. De centrale slogan "Happie Haring. Daar word je blij van." is dan ook de boodschap die de haringsector wilt meegeven