Non-stop bijsturen en doorgaan

Maandag 14 december 2020

Zakelijke dienstverlening is onlosmakelijk verbonden met ondernemerschap en het is verweven met alle aspecten van een bedrijf. Zakelijke dienstverlening is de smeerolie van elk bedrijf. Vandaag de eerste van vier voorbeelden uit de praktijk met Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.
Alex Paling_Dupan

De dienstverlening van het Nederlands Visbureau is momenteel door de corona-maatregelen op een aantal punten monnikenwerk: oftewel soms twee stappen vooruit, een stap achteruit. Veel basisactiviteiten gaan overigens gewoon door, vertelt directeur Agnes Leewis. “Zoals het beheer van onze websites, onze digitale nieuwsbrieven en social media-uitingen.”

Ook de productie van het kwartaalmagazine Visculinair gaat door, net als het zorgen voor eigen middelen of kopij voor externe publicaties die bijdragen aan een positief imago rondom vis. “Voor een deel schuren we tegen de evenementenbranche aan en op dat punt is het lastig. Je wordt er echter ook creatief van. Meer dan ooit springen we in op actuele situaties.”

Dutch Food Week

Zo was er half oktober de Dutch Food Week, waaraan het Nederlands Visbureau meewerkte. Er stond een aangepaste versie klaar maar ook die variant – met kleinschalige evenementen – ging niet door. “Het werd ombuigen, bijsturen en doorgaan, zoals we momenteel non-stop doen. Uiteindelijk was dat beslist de moeite waard! We hebben inspirerende filmopnames gemaakt en online uitgezonden.” De jaarlijkse presentatie van de resultaten van het GfK-consumptieonderzoek vis werd eveneens een kleinschalige bijeenkomst; op de valreep konden er maximaal dertig personen samenkomen.

En wat te denken van de jaarlijkse veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe? Dit grootse event bleek dit jaar niet mogelijk. “Het gekozen alternatief om het eerste vaatje symbolisch te overhandigen aan Ernst Kuipers (voorzitter Landelijk Netwerk Acute Zorg) en Diederik Gommers (voorzitter Nederlandse Vereniging voor Intensive Care) met duizenden haringen voor de hardwerkende IC-medewerkers, heeft de exposure bepaald geen kwaad gedaan.”

Op koers houden

Beurzen vormen een onderdeel van het gehele pakket activiteiten. Na eerst uitstel en vervolgens afstel van de Seafood Expo Global in het voorjaar te Brussel, is het Nederlands Visbureau druk met de beursvoorbereiding voor 2021 in Barcelona. Wellicht moet ook dat plan weer omgebogen worden, denkt Leewis. “Maar we moeten gewoon door voor alle Nederlandse bedrijven die zich hiervoor hebben inschreven. Het is bij ons nu niet anders dan bij vele andere bedrijven; iedereen werkt hard om het schip op koers te houden.”

Bron: Vismagazine