Nederlands Visbureau

Verantwoorde vis verkoop

Veel media aandacht duurzaamheid

Het bewustzijn voor duurzame voedingsmiddelen groeit. De aandacht in de media voor duurzaamheid is ongekend groot. Op het gebied van vis denken consumenten bij duurzaamheid aan overbevissing, vismethodes, quota en seizoenen en zijn op zoek naar meer informatie over het onderwerp.

3 P'S

Het draait bij duurzaamheid om de 3 p's: people (mensen), profit (opbrengst) en planet (planeet). Dit betekent dat we onze planeet zo moeten onderhouden dat onze kleinkinderen er gezond en veiling kunnen leven.

Duurzaamheid in de visdetailhandel 

Duurzaamheid is een onderwerp waar de visondernemer inmiddels niet meer omheen kunt. Supermarkten zijn volop bezig met het aanprijzen van duurzame producten. Toch bleek uit recent onderzoek (rapport ‘Verduurzaming in de visdetailhandel’, Maarten Mens, juni 2013) dat de gemiddelde visdetaillist nog niet intensief met het onderwerp verantwoorde vis bezig is. Duurzaamheid kan in de bedrijfsvoering verschillende betekenissen hebben, zoals het gebruik maken van energiezuinige verlichting en koeling, het bewust omgaan met verpakkingen, winkelmaterialen en afval. Toch ziet de consument duurzaamheid in de vissector op een heel andere manier.

Handige handvatten

De visspecialist speelt een belangrijke rol in het informeren van de consument. De klanten vertrouwen op de visspecialist en gaan ervan uit dat u en uw personeel alles over verantwoorde vis kunnen vertellen. Dit is in de praktijk soms lastig. Gelukkig zijn er tal van manieren om uw kennis en de kennis van de consument te verhogen. Om u een aantal handige handvatten te geven om te gebruiken op de winkelvloer, hebben we de mailing Verantwoorde vis verkoop ontwikkeld. Grijp de kansen die verduurzaming in de Nederlandse visdetailhandel biedt met beide handen aan!