Nederlands Visbureau

Vis op de Grüne Woche

Het Nederlands Visbureau is tien dagen lang actief om vis uit Holland onder de aandacht te brengen van de zo’n half miljoen bezoekers, die de jaarlijkse Grüne Woche in Berlijn trekt. Deze internationale beurs, van oorsprong een echte landbouwbeurs, richt zich sinds jaar en dag op versproducten als groente en fruit, vlees en zuivel en ook bloemen uit Nederland. Vis uit onze eigen Noordzee heeft in het zogenoemde Holland Paviljoen een wezenlijke plaats veroverd.

Het Nederlands Visbureau presenteert zich met een eigen stand, waar dit jaar van 19-29 januari, dank zij partners uit de sector, vooral de populaire Holländischer Matjes, maar ook makreel, Hollandse garnalen en schol onder de aandacht wordt gebracht.

Vanuit de eigen, puur Hollandse stand, vinden haring en makreel gretig aftrek. In de centrale brasserie binnen het paviljoen, wordt schol in de  ‘live cooking’ keuken aan de man gebracht, evenals een mooi gerecht met garnalen en haring. De beurs wordt traditioneel geopend door de Duitse minister van Landbouw. Dit jaar ontmoette hij zijn Nederlandse collega, Martijn van Dam, op de beursvloer tijdens een druk persmoment. Naast het jarenlange boegbeeld Frau Antje (met de kaas) prijkt nu het Hollandse haringmeisje naast de bewindslieden op de foto’s in de media.

Gedurende de beursperiode verzorgde het Visbureau tevens voor promotie van het paradepaardje uit Nederland tijdens diplomatenontvangsten en andere officiële recepties met inzet van haringmeisjes.